01:50|شنبه, مهر 28 ,1403
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1398 - 05:53
کد خبر: 12000
باریش گزارش می‌دهد:

جای مسیرهای ویژه دوچرخه در طراحی شهری خالی است

افزایش روزافزون استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی هر روز بر حجم ترافیک خیابان‌ها می‌افزاید، گره کور این پدیده اجتماعی را شاید بتوان با فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه اندکی باز کرد، به شرط آنکه مسیرهای ویژه آن در طراحی شهری مورد توجه متولیان قرار گیرد.
جای مسیرهای ویژه دوچرخه در طراحی شهری خالی است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، توسعه پایدار متناسب با نیازهای اجتماعی در شهرهای مختلف ضرورت ویژه‌ای دارد، در کشورهای توسعه یافته استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه نقش قابل توجهی در کاهش ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی ایفا می‌کند دارد و اینجاست که وجود زیرساخت‌های مناسب شهری برای تردد دوچرخه در سطح شهر اهمیت پیدا می‌کند.
در سال‌های اخیر مسئولین متولی کلانشهر ارومیه طرح استفاده از دوچرخه‌های هوشمند در سطح شهر را اجرا کردند اما این طرح عمر محدودی داشت و به دلیل نبود مسیرهای ویژه برای تردد دوچرخه ناکام ماند. 
نبود زیرساخت‌های مناسب دوچرخه‌های هوشمند را از دور خارج کرد
حسین پناهی، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌وگو با باریش، مطرح کرد: عدم موفقیت در ادامه اجرای طرح سامانه دوچرخه‌های هوشمند در ارومیه به دلیل نبود بسترهای مناسب و آماده‌سازی‌ زیر ساخت‌های لازم در سطح شهر ارومیه است.
وی افزود: استقبال شهروندان و فرهنگ سازی در این زمینه فراهم شده و مردم نیز مشتاق استفاده از دوچرخه‌های هوشمند هستند اما نبود مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و ایمنی کافی شرایط را برای ادامه و افزایش اجرای این طرح در سطح شهر محدود کرد.
پناهی با اشاره به اینکه شورای شهر مشتاق اجرای این طرح است، عنوان کرد: در برخی از ایستگاه‌هایی که در سطح شهر احداث شده شهروندان به صورت تفریحی از دوچرخه‌های هوشمند استفاده می‌کنند اما به جهت نبود بستر و آمادگی مسیرهای مورد نظر فعالیت این ایستگاه‌ها قابل توجه نیست.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح کرد: امیدواریم در میان طرح‌های آتی شورای شهر و شهرداری ارومیه، اگر بتوانیم خیابان امام را به پیاده راه تبدیل کنیم و مسیر تردد خودروها را در این مکان محدود کنیم امکان و بستر مناسب جهت استفاده از دوچرخه‌های هوشمند نیز فراهم می‌شود.
مسیر ویژه برای تردد دوچرخه در سطح شهر طراحی نشده است
رضا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش گفت: مسؤلان قبلا از اینکه برای اجرای طرح استفاده از دوچرخه‌های هوشمند اقدام می‌کردند باید مسیرهای تردد دوچرخه را نیز در نظر گرفته و آن را طراحی می‌کردند .
وی گفت: وقتی مسیر مناسبی برای تردد راحت دوچرخه در سطح شهر وجود ندارد چطور می‌شود با این حجم از ترافیک شهری از آن استفاده کرد.
حسین یکی دیگر از مخاطبان باریش در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز معتقد است ترافیک شهری روز به روز در حال افزایش است و تردد با وسیله تقلیه شخصی در خیابان‌ها سخت شده است.
وی افزود: طرح راه‌اندازی دوچرخه‌های هوشمند در سطح شهر ارومیه ایده خیلی خوبی جهت رفت و آمد درون شهری بود و مردم هم برای استفاده از این وسیله نقیله سبک تمایل داشتند اما باید زیرساخت‌ها و مسیر ویژه برای آن طراحی می‌شد تا  شهروندان در حین استفاده دچار مشکل نمی‌شدند.

مهم‌ترین گزینه در بحث تحقق نیافتن طرح‌ دوچرخه‌های هوشمند در سطح شهر ارومیه، نبود مسیر ویژه و مناسب برای تردد آن است. متاسفانه هزینه‌های استفاده شده در این طرح کارساز نبوده و با توجه به اینکه مردم نیز علاقه‌مند بودند تا از این وسیله نقلیه استفاده کنند اما در حال حاضر این امر محقق نشده است.
بنابراین در راستای رسیدن به ارومیه 2020 و بهره‌مندی از شهر ایده آل و توسعه یافته لزوم توجه به ایجاد مسیرهای ویژه برای تردد دوچرخه در سطح کلانشهر ارومیه بیش از پیش اهمیت دارد که امیدواریم مسئولین مربوطه با تدابیر مناسب زمینه این طرح را فراهم کنند تا  با امکانات مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید