20:37|پنجشنبه, شهریور 29 ,1403
تاریخ انتشار: 02 مرداد 1398 - 12:52
کد خبر: 12505
باریش گزارش می‌دهد:

زنگ خطر در آذربایجان غربی/زوجینی که تمایل به والدین شدن ندارند

آمارهای اعلام شده نشان می دهد در سال‌جاری میزان تولد نوزادان در آذربایجان‌غربی 10درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته که می‌تواند زنگ خطر جدی برای هرم جمیعیتی استان باشد.
زوجینی که تمایل به والدین شدن ندارند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، تولد نوزاد و پدر و مادر شدن دوران شیرین اما حساس برای هر زوج محسوب می شود اما چند سالی است که زنگ خطر کاهش میزان تولد نوزادان در کشور به صدا درآمده و مقام معظم رهبری هم بارها در سخنان خود به موضوع توجه خانواده به فرزندآوری اشاره کردند.

کشور ما کشور صد و پنجاه میلیونى است‌

مقام معظم رهبری بارها در خطرات و مضرات عدم توجه به کاهش جمعیت را به مسئولان کشوری تذکر جدی دادند و معتقدند که ایران اسلامی کشور ما کشور صد و پنجاه میلیونى است‌؛ حالا ما دستِ‌کم را گرفتیم گفتیم صد و پنجاه میلیون؛ بیشتر هم می‌شود گفت و قطعاً این کشور با این سطح وسیع، با این تنوّع آب‌وهوایى، با این امکانات فراوان زیرزمینى، با این استعداد بالقوه علمى که در این کشور وجود دارد، می‌تواند یک کشور پرجمعیّتى باشد و ان‌شاءالله خودش هم این جمعیّت را اداره کند.

تعداد فرزندان به کمتر از 2نفر برای هر زوج رسیده است

محمد حیرت‌انگیز، مدیرکل ثبت‌ احوال آذربایجان‌غربی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اعلام اینکه هر روز به طور میانگین ۱۵۱ نوزاد و در هر هشت دقیقه یک نوزاد در استان به‌ دنیا می‌آید، از کاهش 10 درصدی تولد نوزادان در آذربایجان غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وی با بیان اینکه هر روز در آذربایجان غربی 78 نوزاد پسر و 71 نوزاد دختر متولد می شود، افزود: امسال ۱۴ هزار و ۹۰ نوزاد در آذربایجان‌غربی به دنیا آمده و ۵۱ درصد نوزادان به دنیا آمده در استان پسر و ۴۹ درصد نوزادان متولد شده نیز دختر هستند.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان کرد: میزان ولادت در سال‌های اخیر به تبع کشور در آذربایجان‌غربی نیز کاهش یافته و به کمتر از ۲ نفر برای هر زوج رسیده است که صاحب‌نظران از این امر ابراز نگرانی می‌کنند.

از اینکه بچه‌دار شدیم پشیمان شدم!

زهرا از مخاطبان باریش نیوز گفته است که چند روزی است تمام داروخانه شهری شهر را برای خریدن شیر خشک گشتم ولی شیرخشک در داروخانه‌ها یا پیدا نمی‌شود یا اینکه با قیمت‌هایی بیشتر از حد متعارف به فروش می رسانند.

این مخاطب ادامه داده است: با این اوضاع گرانی خانواده‌ها واقعا در تامین هزینه‌های نوزادان از جمله پوشاک و شیر خشک که جزو نیازهای اولیه و ابتدایی است با مشکل روبرو هستند چون هیچ‌کس انصاف ندارد و هر قیمتی که می‌خواهد کالای خود را به فروش می‌رساند، با این گرانی‌ها برخی اوقات از اینکه بچه‌دار شدیم واقعا پشیمان می‌شوم چون احساس می‌کنیم نمی توانیم نیازهای فرزند خود را در همین سالهای ابتدایی زندگی اش برآورده کنیم چه برسد به چند سال آینده.

هر چند دولت‌هاي گذشته و کنوني بارها اعلام کرده که براي جبران کاهش جمعيت به ويژه جمعيت جوان کشور برنامه‌های تشويقی براي زوج‌ها درنظر خواهد گرفت اما اين برنامه‌ها هنوز شکل اجرايی به خود نگرفته است.

در نهايت ذکر اين هشدار مهم است که براي اتخاذ تصميم‌گيري‌هاي کلان نبايد دچار افراط و تفريط شد، همانطور که با تدوين سياست‌هاي کنترل جمعيت در دهه ۶۰ اين مشکل به وجود آمد. بايد براي گذر از اين معضل برنامه‌ريزیهای کلان و مناسبت تری باهمکاري وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و رسانه ملي انجام شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید