18:05|شنبه, مهر 28 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مهر 1398 - 11:41
کد خبر: 13144

کیسه گشادی که مدارس برای جیب والدین دوختند

هزینه‌های نانوشته‌ای که این روزها به بهانه‌های مختلف از سوی مدارس از والدین دانش‌آموزان گرفته می‌شود، نفس خانواده‌ها در تامین هزینه‌های آموزش فرزندانشان را به شماره انداخته است.
کیسه گشادی که مدارس برای جیب والدین دوختند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، براساس متن قانون اساسی کشورمان آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان‏ برای‏ همه‏ در تمام‏ سطوح‏ و تسهیل‏ و تعمیم‏ آموزش‏ عالی‏ عنوان شده است.

اما هزینه‌های نانوشته‌ای که این روزها مدارس از خانواده ها به بهانه‌های مختلف دریافت می‌کنند، کار را به جایی رسانده که بسیاری از خانواده‌ها که سطح درآمد کافی ندارند حالا دیگر باید هزینه برگه‌های امتحانی فرزندانشان را در مدارس تقبل کنند.

هزینه‌های ثبت‌نام روزهای آغازین مدارس، هزینه‌های لباس فرم از یک طرف از سوی دیگر خانواده‌ها این روزها باید هزینه‌های جانبی دیگر را که مدارس دولتی به آنها تحمیل می کنند تحمل کنند، این موضوع وقتی جالب بر و قابل تأمل‌تر می‌شود که مسئولین مدارس تاکید می کنند تا دانش اموزی هزینه های لازم را تقبل نکند نمی تواند از حقوق آموزشی خود مانند شرکت در امتحانات استفاده کند.

هزینه برگه‌های امتحانی دانش‌آموز هم بر دوش خانواده‌ها افتاد

مادر یکی از دانش‌آموزان در پیامی به باریش‌نیوز با گلایه از هزینه‌های سرسام آور تحصیل دانش آموزان در مدارس نوشته است، امروز در مدرسه به دخترم گفتند که هر دانش آموز باید یک بسته برگه 4 .. بیاورد تا بتواند در امتحانات شرکت کند.

وی در ادامه افزود: این هزینه‌ها برای خانواده‌هایی که دو یا سه دانش‌آموز و دانشجو دارد بسیار زیاد است اگر توان این همه هزینه را داشتیم مثل خیلی‌ها فرزندانمان را در مدارس غیر دولتی ثبت‌نام می‌کردیم.

این شهروند ادامه داده است: مگر مدارس دولتی از دولت یارانه و بودجه نمی‌گیرند که هر هفته و به عناوین مختلف والدین باید هزینه‌های مدارس را تقبل کنند!

مسئولان نمی‌بینند یا به روی خودشان نمی‌آورند!

رحمانی از دیگر اولیای دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار باریش گفت: با اینکه فقط یک ماه است مدارس شروع شده ولی برخی از معلمان اصرار دارند دانش آموزان کتاب های کمک آموزشی تهیه کنند ولی هزینه این کتاب ها بسیار بالاست و برخی خانواده ها توان تهیه آن برای فرزندانشان را ندارند.

این والدین در ادامه گفت: در برخی از مدارس مدیران از کارت خوانهای برای دریافت هزینه های نامتعارف استفاده می کنند و سوال خانواده ها این است که آیا مسئولین آموزش و پرورش از دریافت های غیرقانونی در مدارس خبر ندارند یا خبر دارند و به روی خودشان نمی آورند.

تامین هزینه تعمیرات مدارس از جیب والدین

باقری یکی دیگر از والدین که دو دانش آموز دوره متوسطه اول و دوم دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش نیوز گفت: متاسفانه دریافت هزینه ها در مدارس دیگر به یک امر عادی تبدیل شده و ظاهرا کسی هم نیست بر این موضوع نظارت کند.

وی ادامه داد: برخی از مدارس دولتی حتی هزینه تعمیرات جاری را نیز از اولیاری دانش آموزان دریافت می کنند چون چندین بار برایمان اتفاق افتاده که از مدرسه نامه دادند فلان مبلغ را به مدرسه کمک کنید تا موتورخانه و یا شیرهای بهداشتی آب رو تامین کنیم.

این شهروند خاطرنشان کرد: در پی دریافت این نامه چندین بار با آموزش و پرورش تماس گرفتیم تا موضوع را اطلاع دهیم و جویا شویم که آیا هزینه تعمیرات مدارس آنهم دولتی بر عهده والدین است ولی متاسفانه هیچ کس پاسخگو نشد که نشد.

گرچه در روزهای اواخر شهریورماه و همزمان با فرارسیدن فصل ثبت‌نام مدارس مسئولین آموزش و پرورش استان بازهم وعده دادند که با ایجاد راه ارتباطی پیگیر شکایت‌های مدارس از هزینه‌های نامتعارف مدارس باشند اما وقتی دریافت این هزینه‌ها هنوز هم ادامه دارد نشان می‌دهد در عمل مسئولین موفق به جلوگیری از بروز تخلفات در این حوزه نشدند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید