03:16|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 26 دی 1398 - 12:52
کد خبر: 13708
یادداشت:

فاجعه با یک شایعه!

ماه گذشته شایعاتی مبنی بر وجود قرص در کیک‌ها به سرعت در فضای مجازی منتشر شد که حتی راست یا دروغ آن نیز مشخص نشد و تنها با این شایعه 300 نفر در آذربایجان‌غربی کار خود را از دست دادند.
فاجعه با یک شایعه!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، گاهی خبر یا اطلاعات غیر موثقی مبتنی بر مشهورات یا قول اجماع در هر فضایی پخش می‌شود و این شایعات گاهی می‌تواند برای یک فرد یا جامعه بسیار خطر آفرین باشد، اما در این‌گونه از شایعات مردم بسیار عجولانه برخورد می‌کنند و قبل به پایان رسیدن تحقیقات و دانستن نتایج آن شروع به قضاوت می‌کنند.

در علم ارتباطات، شایعه را گفتمان‌های غیررسمی و نامعتبر و در نتیجه نهایی اطلاعات وارسی نشده می‌دانند که در چند مرحله در چارچوب نظام ارتباطی پرورانده شده‌است و از آنجایی که اطلاعات در هر مرحله دست به دست شده، اغلب تحریفاتی در آن‌ها صورت می‌گیرد.

 ممکن است بعد از چندین بار تحریف، محصول نهایی به کلی با آنچه در ابتدای کار منتقل شده متفاوت باشد.

زودباوری مردم و ظرفیت آن‌ها برای پذیرش تلقین و همچنین همراهی با جمع از نشانه‌های رواج شایعه است.

گاهی شایعات به دلایل متفاوتی از قبیل بدنام کردن و یا سود بردن شخص یا گروهی از آن پخش می‌شوند، البته ممکن است یک شایعه، ناشی از شوخی ساده فرد یا افرادی باشد که شایعه پراکنیِ آن‌ها به‌طور اتفاقی فراگیر می‌شود.

مردم باید توجه کنند و هر مطلب و یا تصویری را بدون اطلاع کافی از پخش نکنند زیرا شایعه‌ها می‌توانند گاه برای یک حکومت خطر بزرگی به حساب بیایند.

شایعه باعث ایجاد ترس و نگرانی در جامعه می‌شود و مردم به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق به آن پناه می‌برند و آن را دهان به دهان نقل می‌کنند و به محتویات آن‌اضافه می‌کنند.

چندی پیش نیز خبرهایی در فضای مجازی پخش شد و واکنش‌های زیادی را به خود اختصاص داد اما هنوز که هنوز است خبری در رابطه با صحت آن‌ها منتر نشده است.

از آنجایی که انتشار خبر کیک‌های آلوده دقیقا با موج آنفلوآنزا همزمان بود دلیل اصلی مسمومیت ها نه تنها معلوم نشد که شایعات باعث تخته شدن در بسیاری از کارگاه‌ها شد.

تعطیلی 13 واحد تولیدی در آذربایجان‌غربی فقط با یک شایعه

به گفته علیرضا ملامحمدی‌زاده، فرماندار ارومیه، در یک ماه گذشته و با مطرح شدن شایعه کیک‌های آلوده در استان ۳۰۰ نفر از کارگران تولیدی های کیک ارومیه بیکار شدند.

مطرح کردن بحث کیک‌های آلوده بیشتر جنبه روانی وتشویش اذهان عمومی داشت و به دلیل گسترش این شایعه دراستان متاسفانه ۱۱واحد صنعتی در ارومیه و ۲ واحد در خوی و اشنویه  متضرر و با کاهش ۳۰الی۱۰۰ درصدی تولید و صادرات روبرو شدند.

از۲ماه گذشته تاکنون در استان و به ویژه در ارومیه هیچ گونه گزارشی مبنی بروجود کیک آلوده مشاهده نشده است.

ارومیه درابتدا ۳مورد و بعدا ۱۸ مورد مشکوک به مسمومیت با کیک‌های آلوده  در یکی ازمدارس منطقه حاجی پیرلوی ارومیه گزارش شد که بعد از تشخیص و معاینه ها توسط پزشک، فرضیه مسمومیت بوسیله کیک آلوده رد شد.

طبق تحقیقات انجام شده بحث کیک های آلوده ربطی به خط تولید نداشته وخارج از خط تولید جاسازی شده بود.

موسسات و سازمان‌ها برای کمک به این واحدها و تشویق مردم به خرید مستقیم و بی واسطه ازاین کارخانه های تولیدی تلاش کنند.

با توجه به گفته‌های فرماندار ارومیه شایعات و سخنان به ظاهر کوچک گاهی می‌تواند خطرهای بسیاری بزرگی را به وجود بیاورد پس باید قبل از پخش هرنوع شایعه‌ای از صحت و پشت‌ پرده‌های آن اطلاع کافی داشته باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید