20:23|پنجشنبه, شهریور 29 ,1403
تاریخ انتشار: 07 بهمن 1399 - 10:13
کد خبر: 15682
یادداشت:

لزوم نظارت والدین بر فعالیت دانش‌آموزان در فضای‌مجازی

استفاده از فضای مجازی در ایام کرونا علاوه بر تاثیرات مثبتی که برای دانش آموزان داشته، در برخی موارد با اعمال تاثیرات منفی باعث ایجاد مشکلاتی برای دانش‌آموزان شده است که نظارت دقیق والدین را در این زمینه می‌طلبد.
لزوم نظارت والدین بر فعالیت دانش‌آموزان در فضای‌مجازی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروز فضای مجازی با رشد و گستردگی چشم‌گیری که داشته، بر خیلی از ابعاد زندگی انسان‌ها تاثیر گذاشته است؛ که جامعه دانش آموزی نیز از این حیث جدا نبوده است.

فضای مجازی علاوه بر رشد اجتماعی و مزیت‌هایی که در زمینه مهارت‌های اجتماعی دارد، مسبب ایجاد آسیب‌ها و مشکلاتی برای دانش‌آموزان و والدین می‌باشد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی، گرایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در بین آحاد مردم بیشتر شده است. دانش آموزان نیز از این قافله عقب نماتده‌اند، از زمانی که آموزش بصورت آنلاین در فضای مجازی دسترسی آنان به فضای مجازی راحت‌تر از قبل شده است.

آموزش در برنامه شاد با تمام کم و کاستی‌هایی که داشته و دارد از جهت اطمینان خاطر والدین در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در بین فرزندانشان بسیار حائز اهمیت و با ارزش بوده است.

متاسفانه اثرات منفی کرونا تمامی ندارد و همچنان بعد از گذشت یکسال در جامعه جولان میدهد. از سال گذشته دانش آموزان از فضای مجازی استفاده بی‌رویه می‌کنند و همین موضوع منجر به انزوای دانش آموزان شده است. اکثر مردم دائما در تلاش برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام و… هستند؛ متاسفانه در فضای مجازی بیش از آنکه هویت برای فرد مطرح باشد، دانش آموز سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این خود بسیار خطرناک است.

نوع استفاده کودکان و حجم استفاده آنها از شبکه های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی موجب شده در استان با چالش‌های جدیدی در حوزه سلامت روانی، اخلاقی و جسمی دانش‌آموزان مواجه شویم. دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت به سادگی، در هر زمانی از شبانه روز و بدون هیچ محدودیت و جداسازی سنی موجب شده کودک با مراجعه به اینترنت به راحتی یتواند به مطالبی که در جامعه قبح محسوب می شود دسترسی پیدا کند.

کم تحرکی و نشستن‌های طولانی مدت را کشیدگی مهره‌های گردن، شانه درد و پشت درد، آسیب به دیسک کمر، پوکی استخوان‌ها و کندی عملکرد مغز از عوارض فضای مجازی تلقی می‌‎شوند.

همراهی و هماهنگی والدین با سیستم آموزش مجازی وزارت آموزش‌و پرورش نه تنها باعث بالا رفتن سطح آموزش و یادگیری دانش‌آموزان می‌شود بلکه بهترین مانع برای جلوگیری از تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی علیه دانش‌آموزان است.

انتظار می‌رود والدین در این باره نظارت دقیق در استفاده بهینه فرزندانشان از فضای مجازی و .... داشته باشد، تا بیش از این شاهد انزوا و افسردگی ناشی از این مسئله  در بین دانش‌آموزان نباشیم و آینده و زندگی سالمی برای آنان رقم بزنیم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید