19:43|پنجشنبه, شهریور 29 ,1403
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1399 - 10:56
کد خبر: 15813
یادداشت:

ضرورت بکارگیری نیروی کار جوان در ادارات

جایگزینی نیروی کار جوان و جوانان تحصیل کرده با نیروی کار مسن مسئله‌ای مهم و اساسی در پیشرفت جامعه محسوب می‌شود که بایستی مدنظر مسئولان قرار گیرد.
ضرورت بکارگیری نیروی کار جوان در ادارات

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در حال حاضر، اقتصاد آذربایجان‌غربی با بيكاري گسترده در گروه سني جوانان به خصوص دانش آموختگان دانشگاهي مواجه است و بيشتر فارغ التحصيلان دانشگاهي، جواناني هستند كه بنگاه‌هاي اقتصادي تمايل چنداني براي جذب آنها ندارند.

وقتی از سازمان‌های دولتی و ادارات گذری داشته باشیم خواهیم دید که اکثریت کارکنان آن افرادی هستند که یا مسن و یا بازنشستگانی هستند که بعد از بازنشستگی مجددا شروع به کار کرده‌اند.

بیشتر  جوانان انتظار استخدام در نهادهای دولتی و ادارات را داشته و می‌خواهند متناسب با رشته  تحصیلی‌شان در یک ارگان و نهاد دولتی به کار گرفته شوند، اما عدم تطابق رشته‌های دانشگاهی با شغل‌های موجود در جامعه و مدرک‌گرایی به جای تربیت نیروی کار خلاق،  افزایش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی را چند برابر کرده است.

از طرفی هم می‌توان گفت بیکاری مقدمه مشکلات اقتصادی بسیاری است که  بر نیروی جوان سایه انداخته و نشاط و رفاه را از آنان سلب کرده است این معضل  جوانان را به طرف افسردگی کشانده  و عوارض جبران ناپذیری مانند  فقر و تنگ دستی، حس بی ارزشی، روی آوردن به مواد مخدر و عقب ماندگی را در پی دارد.

امروزه برای بسیاری از جوانان پیدا کردن یک شغل خوب و آبرومند به رویا شبیه است و آنها همواره با کابوس بیکاری مواجه هستند و آینده‌ای مبهم و تاریک در انتظار خود می‌بینند.  

بزرگترین مسئله اکثریت خانواده‌ها بیکاری فرزندانشان است و اینکه آنها می‌بینند فرزندانشان دوران سختی دارند و با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند اما کاری از دستشان بر نمی‌آید.

متاسفانه اخیرا در آذربایجان‌غربی برخی روش‌ها مانند پارتی بازی، آشنا بازی و پرس و جو از دوستان و آشنایان نیز به عنوان روشی موثر برای جستجوی شغل رواج یافته است.

یکی از دلایل گرایش کارجویان به استفاده از روش‌هایی مانند پارتی بازی، آشنا بازی و مباحثی از این قبیل برای ورود به بازار کار را علاوه بر نامتعادل بودن میزان تقاضاها به نسبت فرصت‌های شغلی موجود، بتوان در رفتار خود کارفرمایان نیز جستجو کرد به نحوی که استفاده از نیروهای آشنا و شناخته شده به جای قرار دادن شروط توانمندی، مهارت و تخصص برای جذب نیرو می‌باشد.

در پایان انتظار می‌رود مسئولین ذیربط تمام تلاش خود را برای جایگزینی نیروی کار جوان با نیروی کار مسن و سالخورده به منظور پیشرفت استان به کار گیرند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید