09:01|شنبه, شهریور 31 ,1403
تاریخ انتشار: 05 آبان 1400 - 18:09
کد خبر: 17124
یادداشت:

بیکاری، زندگی را به کام جوانان تلخ کرد

بیکاری ، واژه ای تلخ که گریبان گیر تمامی شهرهای استان به ویژه کلانشهر ارومیه شده و با گذر زمان این معضل تلخ تبدیل به بحرانی جدی برای جوانان شده است و مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود آورده است. این روز ها از یک سو بیکاری جوانان تحصیل کرده و از سوی دیگر وضعیت اقتصادی نابسامان حاکم در جامعه نیاز مبرمی به رسیدگی مسئولان دارد.
بیکاری، زندگی را به کام جوانان تلخ کرد

سرویس اجتماعی باریش نیوز ، این روز ها با تردد در خیابان های کلانشهر ارومیه شاهد جوانانی هستیم که بعد از فارغ التحصیلی و پایان تحصیلشان در خیابان ها سرگردان و جویای کاری برای امرار معاش خود می باشند.نرخ بیکاری طبق آمارهای به دست آمده در این چند سال بعد از شیوع بیماری کرونا به شدت افزایش یافته و روندی صعودی داشته است. جوانانی که قبل از کرونا شاغل بوده اند اما بعد از شیوع آن و تعدیل نیرو کارگاه ها و ادارات بیکار شده و مجبور به تحمل زندگی دشوار شدهاند.

طبق اظهارات دانشجویان و فارغ التحصیلان ، دولت و اقتصاد کشور آمار تحصیل کردگان را می داند و باید برای اشتغال آنها چاره ای بیاندیشد و خود را ملزم به ایجاد اشتغال برای این جوانان بداند ، اما آن طور که شواهد نشان می دهد ، این جوانان در میان آگهی های اینترنتی و روزنامه های کاریابی سرگردانند تا بتوانند کاری در حد توان با میزان درآمد معقولی به دست آورند.

استان آذربایجان غربی دارای امکانات و منابع غنی از جمله منابع طبیعی، کشاورزی وهمچنین معادن متنوع و حائز اهمیت  دارای پتانسیل های بالایی می باشد که می توان با سرمایه گذاری  بخش خصوصی و حمایت دولت از این منابع در زمینه های مختلفی از جمله صنعتی ، کشاورزی ، دامداری و صنایع مختلف و ... فرصت شغلی مناسب و قابل توجهی  را در استان به وجود آورند.
 
جوانان در جست و جوی حرفه ای مرتبط با رشته خود هستند اما تا به حال فایده ای برای آنها نداشته و در این میان ایجاد اشتغال مناسب برای نسل جوان و حل معضل بیکاری و رسیدگی به مشکلات قشر جوان می تواند از راه رسیدن به دیگر معضلات اجتماعی در جامعه جلوگیری کند.

معضل بیکاری اگر رسیدگی نشده و برطرف نشود، می تواند پیامد ها و مشکلات جبران ناپذیری از جمله؛ فقر ،افزایش آسیب های اجتماعی، اعتیاد، طلاق و سایر بزهکاری های اجتماعی را به همراه داشته باشد و همچنین عدم انگیزه برای تشکیل زندگی و بی بند و باری جوانان،استفاده بیش از اندازه فضای مجازی و کشیده شدن آنها به اعتیاد را به بار اورده است

رسیدگی به این امر مهم بسیار حائز اهمیت می باشد و نباید از چشم مسئولان دور مانده و توجهی به آن صورت نگیرد ، اگر این معضل به همین منوال ادامه پیدا کند می تواند مشکلات روحی و روانی زیادی همچون ایجاد خشونت در جامعه به بار بیاورد و همچنین باعث ایجاد افسردگی و احساس نا امیدی جونان از زندگی شود و تبدیل به بحرانی جبران ناپذیر در استان به ویژه کلانشهر ارومیه شود.

از مسئولان مربوطه انتظار می رود در راستای برطرف کردن این معضل جدی در جامعه برنامه هایی را اتخاذ کنند و با حمایت کارآفرینان و به راه افتادن چرخ های تولیدی باعث افزایش اشتغال در جامعه و در میان جوانان شوند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید