01:01|شنبه, شهریور 31 ,1403
تاریخ انتشار: 24 آذر 1400 - 11:42
کد خبر: 17354
یادداشت:

حبس نفس مردم ارومیه در حصار آلودگی هوا

این روزها وضعیت آلودگی هوا در ارومیه به هیچ عنوان خوب نیست و در حالی که ارومیه از واحدهای صنعتی و تولیدی چندانی برخوردار نیست؛ ولی متاسفانه میزان آلودگی هوا در آن پا به پای شهرهای صنعتی پیش می رود.
حبس نفس مردم ارومیه در حصار آلودگی هوا


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها بار دیگر موضوع آلودگی هوای شهر ارومیه در راس اخبار استان قرار گرفته است و این بار کارشناسان اعتقاد دارند که تردد وسائل نقلیه اسقاطی و از رده خارج یکی از عوامل اصلی و مهم افزایش میزان آلودگی هوا در مرکز استان آذربایجان غربی می‌باشد.

جای تاسف دارد که مدیران شهری با وجود تداوم آلودگی در ارومیه هنوز کارگروه اضطراری تشکیل نداده و  هیچ برنامه علمی برای کاهش آلودگی هوا ندارند.

در واقع حاصل این غفلت‌ها را مردم با بیماری باید بپردازند که این امر بی عدالتی روشنی است که در حق شهروندان می‌شود و انتظار می‌رود که مسئولان شهری با جدیت هرچه بیشتر جلوی تداوم این آلودگی هوا را بگیرند.

 یکی از متولیان اصلی مقابله با مسئله آلودگی هوا شهرداری است. متاسفانه در این مدت شاهد  کوچکترین اقدامی از سوی این ارگان نبوده ایم و انگار عزمی جدی  برای اجرایی کردن برنامه‌های مشخص و به‌روز در این راستا از سوی مسؤولان وجود ندارد یا حداقل تحرک مثبتی دیده نمی‌شود.

بر اساس عقیده بسیاری از کارشناسان، این خودروهای دیزلی و فرسوده هستند که در واقع متهمان اصلی آلودگی هوا قلمداد می‌شوند. پدیده وارونگی هوا که در اواخر پاییز و شروع زمستان اتفاق می افتد، زمینه ساز آلوده شدن هوای کلانشهر ارومیه می‌باشد. کیفیت پایین خودروها و سوخت در آلوده کردن هوای کلانشهرها نقش جدی دارند و با وجود همه تلاش‌ها، همچنان در ردیف آلوده‌کننده‌ترین ها قرار می گیرند.

نبود توجه جدی به رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی خودروها سبب شده وسایل نقلیه موتوری موجود در چرخه­ حمل و نقل و ترافیك، سهم قابل ملاحظه ای در ایجاد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده و ارومیه را نیز در ردیف 10 شهر آلوده کشور قرار دهد.

معاینه فنی، یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل خودروهای آلاینده است؛ تحقیقات انجام شده درباره اهمیت معاینه فنی نشان می­دهد كه انجام صحیح معاینه فنی خودروها می تواند سالانه مواد آلاینده را به میزان قابل توجهی از آلودگی هوای کلانشهرها کاهش دهد.

سخن آخر اینکه، باید توجه داشت که رفع معضل آلودگی هوا و تامین سلامتی برای مردم از جمله نیازهای مهم و ضروری است که باید سریعتر از این در دستور کار قرار گیرد و برای رفع آن چاره ای بیاندیشید.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید