01:18|دوشنبه, مهر 30 ,1403
تاریخ انتشار: 29 مهر 1403 - 20:19
کد خبر: 18869

ماهواره خیام به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید

مدیر کل ارتباطات و فناوری آذربایجان غربی گفت: تصاویر ماهواره خیام به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید.
ماهواره خیام به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید

مدیر کل ارتباطات وفناوری اطلاعات آذربایجان غربی در نشست اعضای کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه که با هدف امکان سنجی کاربری تصاویر ماهواره‌ای خیام در احیای دریاچه ارومیه و با حضور دبیر کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه، دستگاه‌های مرتبط با ستاد احیای دریاچه و مدیران پژوهشگاه فضایی برگزار شد با اشاره به اهمیت احیای نگین فیروزه ای ایران برای تمام مردم ایران، گفت: تصاویر ماهواره خیام به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید.

قاسم جلیلی نژاد ادامه داد: داده‌های ماهواره خیام یک داده ارزشمند ملی است و با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل داده، به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی، تصریح کرد: ماهواره خیام دارای سنجنده‌های اپتیکی در طیف‌های مختلف با قدرت تفکیک تصویر یک متر است که با هدف ارتقا مدیریت بهینه منابع کشور در حوزه‌های مختلف طراحی و ساخته شده است.

وی در ادامه به کاربرد‌های استراتژیک ماهواره خیام اشاره کرد و افزود: داده‌های ماهواره خیام در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، محیط زیست، بلایای طبیعی، تغییرات شهری، اکتشافات معدنی و منابع آبی کاربرد دارد.

جلیلی نژاد به بخشی از کاربرد‌های ماهواره خیام در احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: تحلیل منابع آبی، شناسایی محصولات زراعی، شناسایی کاربری اراضی، پایش حریم روخانه‌ها و پایش بهنه ابی از جمله کاربرد‌های داده‌های ماهواره خیام در راستای احیای دریاچه ارومیه می‌باشد.

در ادامه این نشست میثم عابدی مدیر کل راهبردی پژوهشگاه فضایی گزارشی از توانمندی‌ها و دستاورد‌های متخصصان پژوهشگاه در بهره گیری از داده‌های ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور به منظور احیای دریاچه ارومیه را ارائه کردند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کاربرد‌های تصاویر ماهواره خیام در راستای حل مسائل و چالش‌ها در حیطه منابع آبی است خاطر نشان کرد: اضافه شدن پژوهشگاه فضایی و داده‌های دقیق ماهواره خیام به کمیته احیای دریاچه ارومیه، به سازمان‌های متولی در احیای دریاچه بسیار کمک خواهد کرد.

جعفری دبیر کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه نیز ضمن تقدیر از اقدامات پژوهشگاه فضایی ایران، گفت: رویکرد دولت چهاردهم احیای دریاچه ارومیه می‌باشد و اهمیت ویژه‌ای برای ادامه حیات آن قایل است.

وی ضمن اشاره به تشکیل کمیته فنی جهت استفاده از داده‌های خیام در راستای احیای دریاچه ارومیه افزود: استفاده از داده‌های سنجش از دور، مشخصات تصاویر ماهواره‌ای خیام، فرصت‌ها و محدودیت‌های استفاده از آن، بررسی نیاز‌های ستاد‌های احیای دریاچه ارومیه و راهکار‌های پیاده‌سازی آن در کمیته فنی مورد بررسی قرار میگیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید