01:45|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395 - 15:26
کد خبر: 3860

از دلایل جدایی معروف و عبادی پور تا پاسخ به انتقادات اخیر

احد یوسفی , مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه , در مصاحبه اختصاصی با باریش در مورد نقل و انتقالات کادر فنی و بازیکنان تیم شهرداری صحبت کرد و به سوالاتی در مورد وضعیت تیم شهرداری ارومیه پاسخ داد.

از دلایل جدایی معروف و عبادی پور تا پاسخ به انتقادات اخیر

آقای یوسفی اطلاعاتی در مورد آخرین وضعیت نقل و انتقالات بفرمایید.

طی روزهای گذشته قرارداد آرمین تشکری , جواد محمدی نژاد , حامد رضایی و عبدالرضا علیزاده را تمدید کردیم و در آینده نیز بر اساس برنامه تعیین شده قطعا قرارداد تعداد بیشتری از بازیکنان فصل گذشته را تمدید خواهیم کرد. متاسفانه سعید معروف و میلاد عبادی پور را علی رغم میل باشگاه از دست دادیم. برای برطرف کردن نقاط ضعفمان تا کنون دراگان تراویستا , کاپیتان و بازیکن تیم ملی ایتالیا را در پست پاسور و همچنین فرهاد نظری افشار را در پست قدرتی زن جذب کردیم , به دنبال جذب چند مهره دیگر هم هستیم و اکنون در حال مذاکره با چند بازیکن داخلی و خارجی هستیم. اولویت اول ما جذب یک پشت خط زن اول است که حتما از پشت خط زن های اول اروپا خواهد بود و هم اکنون آقای تراویستا در اروپا به سر میبرد و در حال مذاکره با آنهاست.

 

وضعیت پوریا فیاضی به کجا خواهد رسید؟

فیاضی قطعا در نیم فصل اول به بازی ها نخواهد رسید. ولی شاید بتواند در نیم فصل دوم شرایط بازی کردن پیدا کند و این به همت و تلاش خود او بستگی دارد. اگر با فیاضی به تفاهم برسیم که دوران ریکاوری را در ارومیه سپری کند به محض آماده شدن حتما از حضورش استفاده خواهیم کرد. آمادگی فیاضی برای نیم فصل دوم صد در صد نیست اما در سال 1396 حتما شرایط بازی کردن را پیدا خواهد کرد.

 

جدیدترین تغیرات در کادر فنی به چه شکل بوده است؟

فعلا آقای ساسان خداپرست به عنوان دستیار آقای تراویستا انتخاب شده اند و دیگر پست های کادر فنی در دست بررسی است. در آینده نزدیک به جمع بندی خواهیم رسید و لیست کادر فنی به همراه ترکیب کلی تیم را اعلام خواهیم کرد.

 

در مورد جذب آقای تراویستا انتقادهایی نسبت به باشگاه شهرداری میشود که گویا ایشان در دو سال اخیر بی کار بوده اند. چه پاسخی برای منتقدین دارید؟

آقای تراویستا 62 سال دارد و 48 سال سابقه فعالیت در والیبال به عنوان بازیکن و مربی دارد. سابقه مربی گری در بسیاری از کشورهای قدرتمند اروپایی دارد. بین سالهای 2003 تا 2006 مربی تیم ملی صربستان بوده و با این تیم موفق به کسب مقام قهرمانی جهان شده است. منتقدان چطور این 48 سال و این سابقه درخشان را نادیده میگیرند؟ ایراد میگیرند که ایشان در دو سال اخیر مربی گری هیچ تیمی را بر عهده نداشته است. مگر در این 2 سال خانه نشین بوده است؟ او در کشورهای مطرح و صاحب سبک والیبال مثل فرانسه و کرواسی و ایتالیا و صربستان و لهستان آکادمی والیبال دارد و در این دو سال در این آکادمی ها فعال بوده است. پاسخ من به منتقدان این است که ما الان در شهر ارومیه 22 مربی بین المللی داریم که فعلا بی کار هستند و در هیچ تیمی مربی گری نمیکنند , آیا این مربی های خانه نشین دیگر حق مربی گری در هیچ تیمی را نخواهند داشت؟ این آقایان 98 درصد از ظرفیت را نادیده میگیرند و 2 درصد ضعف را برجسته می کنند. سوال من اینجاست کدام یک از کسانی که از تراویستا انتقاد میکنند سطح علمی و تجربه و سابقه او را دارند؟ این آقایان اعتقاد دارند که وضعیت والیبال وقتی خوب است که خودشان باشند! اگر نباشند همه چیز خراب است! می گویند مربی خارجی و غیر بومی در ارومیه جواب نمی دهد. مگر طی 37 سال گذشته (که به غیر از سال 1391) همواره مربیان بومی سر کار بودند ما نتیجه گرفته ایم؟ میگویند تراویستا در تیم نتیجه نخواهد گرفت. معلوم است که تا وقتی چنین تفکراتی بر شهر و بر جامعه ورزشی ما حاکم باشد نه تنها در والیبال و نه در هیچ عرصه دیگری موفقیت کسب نخواهیم کرد.

به هر روی امیدوارم این دوستان هم در کنار تیم حضور داشته باشند و با همدلی و همراهی به موفقیت تیم کمک کنند و با انتقاد های غیر حرفه ای جو را متشنج نکنند که هیچ حاصلی جز ناکامی دوباره ما نخواهد داشت.

 

علت جدایی سعید معروف از تیم چه بود؟ آیا پاسور جدید میتواند جای او را در تیم پر کند؟

هواداران باید از همه حقایق و مسائل آگاه باشند و این حق مسلم آنهاست. تیم شهرداری مانند تیم های وابسته به بخش خصوصی آنچنان دستش باز نیست. پس از رکود مالی سال 94 هم در مورد بازیکنان تیم والیبال و هم در مورد تیم داری در رشته های مختلف ورزشی سیاست انقباظی و مقاومتی را پش رو گرفتیم. از این رو کل بودجه تیم والیبال باشگاه شهرداری ارومیه برای فصل پیش رو در سوپر لیگ 7 میلیارد تومان تعیین شده است. باید در نظر داشته باشیم که هیچ تیمی نیست که بگوید من سعید معروف را نمیخواهم! اما با توجه به پیشنهاد شفاهی سعید معروف برای حضور در ارومیه با 40 درصد افزایش دستمزد نسبت به سال قبل عملا باشگاه توانایی جذب وی را نداشت که البته این کاملا حق سعید معروف است. مبنای کار باشگاه در سال جدید و سیاست های آقای تراویستا هم این بود که سعید معروف در تیم باشد. ولی معروف باید در قالب و محدوده بودجه باشگاه نیز قرار داشته باشد. بر این اساس علی رغم میل باطنی باشگاه و به علت اینکه هر تیم باید حتما دو پاسور داشته باشد و هزینه جذب دو پاسور کمتر از هزینه جذب معروف بود نتوانستیم از حضور وی در تیم بهره مند شویم. در نظر داشته باشید که فاصله تکنیکی و تاکتیکی بسیاری از پاسورها نزدیک به هم است و قیمت شان هم در یک سطح است ولی باید قبول کنیم که سعید معروف از همه نظر فاصله بسیار زیادی با دیگر پاسور ها دارد. اما علی رغم از دست دادن سعید معروف دراگان تراویستا را جذب کردیم که از سطح بالایی برخوردار است. کاپیتان و بازیکن تیم ملی ایتالیا است. پیش نویس قرارداد وی آماده شده و قرار داد نهایی وی به زودی امضا خواهد شد. پس از امضای قرارداد برای اثبات گفته های خودمان تصویر و میزان قرار داد تراویستا را به رسانه ها تقدیم خواهیم کرد تا به اطلاع عموم برسد. همین موضوع در مورد مربی جدید تیم نیز صدق می کند و ثابت خواهم کرد که هزینه تراویستا (مربی) کمتر از بسیاری از مربیان داخلی است.

 

علت جدایی میلاد عبادی پور از تیم چه بود و چه تدابیری برای جایگزینی او اندیشیده شده؟

تصمیم شخصی میلاد عبادی پور بود که از تیم جدا شود و به بانک سرمایه بپیوندد و این هرگز در تضاد با روح ورزش حرفه ای نیست. او این حق را دارد و ما به خواسته او احترام میگذاریم. ولی اخلاق ایجای میکرد با باشگاه هماهنگی های لازم انجام می شد. برای جایگزینی او گزینه های مختلفی در نظر داریم. پست دریافت (قدرتی زن) حساس ترین پست در والیبال است. مثل میلاد عبادی پور بازیکنان زیادی نداریم. در پست دریافت کننده با عبدالعلی زاده تمدید کردیم و اضافه شدن نظری افشار به تیم قطعی شده است. در دریافت مشکل چندانی نداریم. بار و فشار اصلی دریافت روی عبدالرضا علیزاده و نظری افشار خواهد بود و ما هم اکنون به دنبال جذب یک اسپکر حرفه ای هستیم و در این پست جواد معنوی نژاد و میرزا جان پور هر دو از گزینه های ما هستند.

 

وضعیت اسپانسر های تیم چگونه است؟

متاسفانه چون در شهرمان صنعت توانمندی نداریم کمک های مالی حامیان مالی نیز چندان تاثیر گذار نیست. با این وجود در سالهای 93 و 94 افرا درب و اروم آدا تا حدی به تیم کمک کردند. امسال نیز افرا درب از حامیان مالی ما خواهد بود. فراموش نکنیم که این یک معامله دو طرفه است و ما نیز مایل به برقرار این ارتباط با صنعت گران شهرمان هستیم. اگر اسپانسر وارد میدان بشود و ورزش بتواند تاثیرات مثبت بر روی اسپانسر بگذارد باعث رضایت ماست. سالهای پیش اسپانسر های ورزشی از معافیت مالی برخوردار بودند که با منتفی شدن این امر بحث حمایت های مالی نیز بسیار کمرنگ شده است.

 

صحبتهایی در مورد تغییرات مدیریتی به گوش میرسد. در این مورد چه توضیحاتی دارید؟

یک سری صحبت های غیر رسمی شده بود که در شرایط فعلی مسئولین شهرداری تغییرات در سطح مدیریتی را صلاح شهر و باشگاه ندانستند. هر چند همانطور که صلاح دانستند و برای خدمت به شهر و جوانان شهر آمدم اگر صلاح بدانند جای خود را به شخص اصلح دیگری میدهم و در صورت صلاحدید مسئولین در هر بخشی که لازم باشد به خدمت خواهم پرداخت. در هر جایگاهی که باشم رضای خدا را در نظر خواهم گرفت و هر کس در هر جایگاهی که هست باید خالصانه و صادقانه خدمت کند. من وظیفه خدمت به شهروندان ارومیه را دارم. هرچند که شخصا از کارنامه خودم راضی نیستم و معتقدم که باید تیم شهرداری در دوره مدیریت من نتایج بهتری میگرفت. البته من در ابتدای کار یکی از تیم های پرحاشیه لیگ را تحویل گرفتم و در طول مدت مدیریت من هر سال روی سکو بودیم. در این مورد کارنامه 5 ساله سازمان باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه در قالب یک کتاب به چاپ خواهد رسید و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

 

با توجه به صحبت های گفته شده و به عنوان سخن پایانی وضعیت تیم را در فصل پیش رو چگونه ارزیابی میکنید؟

متاسفانه در سوپر لیگ تا حد زیادی همه چیز قابل پیشبینی است. اگر تیم هایی که روی سکو قرار میگیرند را با دیگر تیم ها مقایسه کنیم تفاوت زیادی بین شان خواهیم دید. تیم های صدر نشین با حمایت بخش خصوصی از بودجه های کلانی برخوردار هستند و این از نحوه یارگیری آنها مشخص است. این اختلاف سطح را حتی بین تیم های سوم و چهارم لیگ هم میتوان دید! بر این اساس از ابتدای فصل تا حد زیادی تیم هایی که روی سکو خواهند رفت قابل پیش بینی خواهند بود. منبع درآمد تیم شهرداری ارومیه مردم و شهروندان ارومیه ای هستند از اینرو دست ما برای هزینه های کلان بسته است. همه تلاش ما به عنوان باشگاه شهرداری ارومیه فارغ از نتیجه گرایی , تزریق شادی و نشاط در شهر است. البته که نتیجه برای ما اهمیت دارد و این را میتوانید از عناوین سال های اخیر ببینید اما اولویت ما ایجاد نشاط عمومی در سطح شهر است. از طرفی نتیجه گرایی باعث میشود تا هزینه های هنگفتی برای جذب بازیکنان شاخص کشور بشود و این مانع جوان گرایی , بازیکن سازی و استعداد یابی می شود. ما ضربات سنگینی از نتیجه گرایی تجربه کرده ایم برای نمونه در فصل قبل با مصدومیت پوریا فیاضی تیم لطمه بزرگی خورد. این را هم در نظر بگیرید که تیم های شهرستانی مشکلات زیادی هم از نظر مالی و هم از نظر بعد مسافت دارند. و این مشکلات برای تیم شهرداری ارومیه به علت جایگاه جغرافیایی شهر بسیار ملموس تر است. انجام دو بازی در هفته کار را به مراتب سخت تر نیز میکند و باعث میشود بعضا تعداد روزهای تمرین تیم در یک هفته به دو روز کاهش یابد! در سال 93 که هفته ای یک مسابقه انجام میشد بسیاری از مشکلات به طور خودکار برطرف شده بود که حاصل آن را در سطح کیفی بسیار بالای لیگ مشاهده کردیم. سیستم فعلی برگرفته از کشورهای اروپایی است , غافل از اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی به اندازه استان آذربایجان غربی وسعت ندارند و اصولا مشکلی به نام رفت و آمد و اختلاف آب و هوایی و اختلاف ارتفاع در آنجا وجود ندارد. محموعه این عوامل دست به دست هم میدهد تا لیگ ما عملا خروجی نداشته باشد و اگر ما اصلا لیگ نداشته باشیم فرقی در حال والیبال کشور نخواهد داشت! اینکه ما سعید معروف را از دست میدهیم و هیچ جایگزین ایرانی برای او پیدا نمیکنیم نشان میدهد که لیگ ما پویایی و تاثیر گذاری لازم را ندارد. با این اوصاف من آینده روشنی برای والیبال کشور متصور نیستم. ولی در هر حال ما یکی از قدرت های والیبال ایران هستیم و امسال نیز مانند 3 سال گذشته با وجود همه این مشکلات با تمام قوا به مسابقات وارد خواهیم شد و برای بهترین نتیجه تلاش خواهیم کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید