13:12|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 26 تیر 1395 - 11:08
کد خبر: 4417

در ترکیه چه گذشت

شب گذشته در پی اقدامات برخی نظامیان ترکیه برای انجام کودتا در این کشور , ناآرامی و درگیری مسلحانه سرتاسر ترکیه از جمله شهرهای بزرگ این کشور را فرا گرفت.

در ترکیه چه گذشت

به گزارش باریش نیوز , نیمه های شب گذشته با پرواز جنگده ها و بالگردهای ارتش ترکیه جو سیاسی و امنیتی این کشور ملتهب شد. خیلی زود با آغاز تیراندازی نظامیان به سمت نیروهای وفادار به دولت و آغاز موجی از دستگیری ها توسط ارتش و تصرف برخی مراکز دولتی و حتی رادیو و تلویزیون اوضاع رنگ بوی کودتا به خود گرفت.

کودتاگران در گام نخست با دستگیری چند تن از فرماندهان ارشد نظامی و رهبران سیاسی تلاش کردند تا قدرت اول سیاسی و نظامی را در اختیار داشته باشند , در گام دوم با تصرف رادیو و تلویزیون دولتی تلاش کردند تا مانع رسیدن صدای دولت به مردم شوند و با قرائت بیانه ای از این رسانه ها موفیت کودتا و سرنگونی دولت اردوغان را اعلام کردند. با تصرف فرودگاه آتاتورک و وضع قانون حکومت نظامی سعی در متوقف کردن عبور و مرور مردم و در اختیار گرفتن اوضاع داشتند.

تا اینجا همه چیز به نفع کودتاچیان پیش می رفت و خبر چندانی هم از اردوغان نبود. با این وجود گروهای مهمی از ارتش و قوای نظامی و امنیتی ترکیه بر علیه کودتا بیانه صادر کردند و درگیری های نظامی در سطح شهر میان طرفداران و مخالفان این کشور را تا آستانه جنگ داخلی پیش برد.

در این هنگام شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تمام معادلات را بر هم زدند!

اردوغان با ارسال پیام های اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی که از طریق تلویزیون های خصوصی منتشر شد یک موج مردمی در اعتراض به کودتاگران راه انداخت. حتی بسیاری از گروها ها و احزاب مخالف اردوغان نیز با صدور بیانه هایی به با کودتا اعلام مخالفت کردند. سیل مردم با حضور در خیابان ها به مقابله با کودتاگران پرداختند و در شرایطی که قدرت نظامی خاصی برای مقابله با کودتاگران وجود نداشت مردم موفق به آزادسازی  بسیاری از مراکز تحت تصرف کودتاگران شدند.

مراکز دولتی یکی پس از دیگری توسط مردم و با حمایت پلیس و برخی از دیگر ارگان های نظامی و امنیتی وفادار به دولت از تصرف کودتاگران خارج شد به طوری که تنها چند ساعت پس از آغاز تحولات اخباری مبنی بر شکست کودتاگران منتشر گردید.

فرمانده کودتاگران دستگیر شد , بسیاری از افسران کودتاچی بازداشت شدند , بسیاری از سربازان خود را به مردم تسلیم کردند , شرایط در بسیاری از شهرهای ترکیه تا اوایل روز کاری تا حدی آرام شد , هرچند که شهرهای بزرگ ترکیه همچنان صحنه نبرد کودتاگران با هواداران دولت است. استانبول تا حد زیادی آرام گزارش شده اما درگیری های مسلحانه در آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه همچنان ادامه دارد. گفته میشود نیمی از شهر و مراکز دولتی در آنکارا همچنان در اختیار کودتا گران است. فرماندهان کودتا با صدور اعلامیه ای از ادامه مبارزات خود با تمام قوا خبر داده اند.

براساس اخبار دولتی ترکیه تا ساعت نخست روز کاری حدود 60 نفر کشته , 150 نفر زخمی و بیش از 750 نفر دستگیر شده اند.

باو جود کنترل نسبی وضعیت , رعب و وحشت و ناآرامی همچنان در بسیاری از نقاط ترکیه ادامه دارد.

بسیاری از مراکز قدرت ترکیه از جمله کاخ ریاست جمهوری و پارلمان این کشور بمباران شد.

مقامات بسیاری از کشور های جهان از جمله مقامات کشورمان اقدامات غیر قانونی کودتاچیان را محکوم کردند.

براساس گفته کنسولگری ایران در ترکیه هیچ ایرانی در میان کشته شدگان شب گذشته حضور نداشته است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید