16:00|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1395 - 12:33
کد خبر: 5094

آمریکا به دنبال منافع ملت ایران نیست و فقط به دنبال مهار قدرت ایران است

گفتگو مختصر و مفید پایگاه خبری باریش نیوز با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه را بخوانید

آمریکا به دنبال منافع ملت ایران نیست و فقط به دنبال مهار قدرت ایران است

حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی طی گفتگویی مفید به سوالات مطرح شده توسط پایگاه خبری باریش نیوز پاسخ های جامعی را بیان کردند.

 

وضعیت حجاب و پوشش‌هایی که اخیراً در سطح جامعه شاهد آن هستیم که به لحاظ پوشش نامناسب هستند- ریشه این پوشش‌ها را در چه می‌بینید؟

پوشش هم در آقایان و هم در خانم‌ها بیش از آنکه دارای معنای فردی باشد دارای جنبه اجتماعی است. وجود عوامل مختلف در تعیین حجاب و میزان آن در جوامع مختلف دخیل هستند که از مهمترین آنها می توان به اعتقادات، ارزش‌های اجتماعی و تفکرات حاکم بر جوامع اشاره نمود. اگر چرخی در همین کشورهای همسایه خود داشته باشیم شاهد اندازه‌های مختلفی از حجاب خواهیم بود. در کشور اسلامی ترکیه حجاب به نوعی تعریف می‌گردد و در کشور اسلامی عراق به نوعی دیگر و در ایران عزیزمان نیز به اندازه ای دیگر. حال کدام تعریف به آموزه های دینی اسلام نزدیک است امری است که مباحث زیادی از سوی اندیشمندان در این باره مطرح شده و در یک ادعای غیر متعصبانه می توان گفت نزدیک‌ترین دیدگاه به تعریف اسلامی حجاب دیدگاه جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

در سال‌های اخیر همزمان با پایان جنگ و پس از آن دشمن طراحی مقابله خود با جمهوری اسلامی را از فاز نظامی و سخت به فاز فرهنگی و نرم تغییر داده و با اقدامات خود در پی از بین بردن مردم ایران از طریق از بین بردن ارزش‌های این ملت است. راه اندازی بیش از 3000 شبکه ماهواره ای، گسترش فیلم سازی های مؤسسات غربی با محوریت حذف حجاب و منزلت خانواده، ترویج آمیختگی زن و مرد از طریق تولید بازی های فکری برای کودکان و فرهنگ سازی در این زمینه همگی نشان از عزم دشمنان انقلاب برای تغییر ماهیت فرهنگی ایران اسلامی دارد. البته نکته بسیار ظریفی وجود دارد و آن اینکه همه افراد که حجاب مناسبی ندارند به قصد عناد با جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن در تیم عملیاتی دشمن این کار را انجام نمی‌دهند بلکه عده زیادی از این جوانان بدون توجه و آگاهی در این بازی فریب خورده‌اند.

 

آیا فرهنگ غربی در جامعه ماتاثیرگذار بوده است و نظرتان درباره شبکه‌های اجتماعی که آیا استفاده از آنها مناسب است یا مضر؟(گاها شاهد فضای تخریبی در این شبکه‌ها هستیم​)

 اگر ادعا کنیم فرهنگ غربی هیچ تأثیری در کشور ما نداشته است حرف غیرمنطقی زده‌ایم. واقعیت این است که با تغییر سبک زندگی و تغییر در نوع پوشش و رفتار مردم برخی از تأثیرات فرهنگ غربی در کشورمان مشهود است. باید دقت داشت همه ابعاد فرهنگ غربی مزبله نیست. فرهنگ شهرنشینی، فرهنگ ترافیک، فرهنگ ترافیک ,مصرف و صدها فرهنگ دیگر غربی که متأسفانه کمترین تأثیر را از این موارد داشته‌ایم و بیشتر تأثیرپذیری فرهنگی ما در حوزه‌هایی چون بدن نمایی، ارتباطات غیر عرفی زن و مرد، فرهنگ بی‌غیرتی و غیره بوده است.

در خصوص شبکه‌های اجتماعی نیز بنده نگاه دو وجهی دارم: یک نگاه؛ نگاه منفی و آسیب زننده به این نرم افزارهاست که با هدف ضربه زدن به مقدسات و اعتقادات مردم طراحی شده‌اند و نگاه دیگر استفاده بهینه از این نرم‌افزارهاست. ترویج فرهنگ ولایت، اهل‌بیت عصمت و طهارت «علیهم‌السلام»، معارف اسلام و مواضع محکم جمهوری اسلامی ایران. آنچه که در این فضاها نگران‌کننده است میزان اقبال مردم ایران به چنین مواردی است که با نهایت تعجب ایران بیشتر از میزبان این نرم‌افزارها کاربر دارد.

 

 

نظرتان درباره فیش‌های حقوقی نجومی برخی از مدیران؟

 اخذ مبالغ کلان و هنگفت و به عبارتی نجومی از سوی برخی افراد امر مذمومی است و پذیرفته‌شده نیست. در سایه این فیش‌های حقوقی فاصله طبقاتی افزایش می‌یابد، طبقه نوکیسه جدید که مخرب همه چیز هستند ظهور می یابد، مسابقه دنیاگرایی افزایش می‌یابد و صدها اتفاق ناهنجار دیگر. باید به جد با چنین واقعیت‌هایی برخورد نمود و به نظر بنده انعطاف قانون را نیز در این زمینه‌ها کاهش داد.

 

حضور مردم در مساجد و نماز جماعت را نسبت به سال‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم ما مردم نجیب و مؤمنی هستند و صرفاً حضور در مساجد و میزان حضور آنها معیار سنجش دینداری مردم نیست. لیکن رفته رفته حضور مردم در مساجد و نمازهای جماعت افزایش می‌یابد که امیدواریم هرروز بیشتر شود.

 

انتظارات مردم از نمایندگان در راستای پیشرفت هرچه بهتر استان چگونه باید باشد؟

 نمایندگان باید نماینده مردم باشند و این امر را از هر جهت لمس کنند. مردم ولی‌نعمتان همه ما هستند و نباید در این باور شک داشته باشیم. احصاء نیازهای اساسی مردم و پیگیری امور آنها از مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی است که نمایندگان نباید فراموش کنند. اتحاد و یکپارچگی نمایندگان استان بدون در نظر گرفتن منافع حوزه انتخابیه جهت جذب امکانات ملی می‌تواند راهگشا باشد. از سوی دیگر دقت مردم در انتخاب افراد کارآمد و پیگیری امور و مشکلات از آنها می‌تواند سرعت توسعه استان را افزایش دهد

 

آیابرجام تاثیرمثبتی در روند جامعه داشته است؟

برجام قرار بود اتفاقاتی را رقم بزند که متأسفانه رخ نداد. حال اینکه اتفاق خوبی که رخ داد بروز چهره عهدشکن و بدقرار آمریکا برای مردم ایران بود. مردم ما در طول سالیان گذشته بارها لمس کرده بودند که آمریکا به دنبال منافع ملت ایران نیست و فقط به دنبال مهار قدرت ایران است؛ اما عده ای این امر را باور نکرده بودند که به نظرم با برجام هر ذهن سالمی حقیقت ماهیت آمریکا را درک خواهد کرد

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید