18:04|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مهر 1395 - 05:07
کد خبر: 5332

صدور ۱۵۰ هزارتن سیب از آذربایجان غربی به خارج از کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال پیش بینی می شود میزان صادرات سیب از استان به خارج از کشور به ۱۵۰ هزارتن برسد.

صدور ۱۵۰ هزارتن سیب از آذربایجان غربی به خارج از کشور

به گزارش سرویس اقصادی باریش،اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه امسال میزان پیش بینی تولید سیب در استان بیش از ۶۸۸هزارتن سیب است افزود: سال گذشته ۱۲۰ هزارتن سیب تولیدی استان به خارج از کشور صادر شده که امسال این میزان به ۱۵۰ هزار تن می رسد.

وی با بیان اینکه روسیه، عراق و کشورهای خلیج فارس مقصد سیب های صادراتی استان هستند اظهارداشت: امسال با وجود سرمازدگی بهاره و سال آوری ژنتیکی این محصول برآورد می کنیم شاهد کاهش ۵۹۹ هزار تنی تولید سیب نسبت به سال گذشته در استان باشیم.

کریم زاده در خصوص مسایل و مشکلات پیش روی بازار پس از تولید سیب در استان عنوان کرد: امسال برنامه ریزی شده بود شاهد دپوی سیب در کنار جاده ها نباشیم که متاسفانه تعدادی از دلالان و واسطه های این بخش تمکین نکرده اند که با این افراد برخورد جدی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای ساماندهی وضعیت سیب درختی صنعتی کنار جاده ها امسال از دپو و جمع آوری سیب در کنار جاده ها با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط، توسط نیروی انتظامی جلوگیری خواهد شد تا محصول به صورت مستقیم و بهداشتی از باغ به سوی کارخانجات صنایع تبدیلی حمل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بازار پس از تولیدی را از مشکلات محصولات کشاورزی به خصوص سیب و انگور عنوان کرد و گفت: با سیاست های حمایتی تلاش می شود باغداران در این خصوص کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

وی سطح کشت باغات بارور سیب در آذربایجان غربی را در حدود ۶۰ هزار و ۶۱۶ هکتار برشمرد و اضافه کرد: استان آذربایجان غربی در حال حاضر از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

کریم زاده با بیان اینکه باغ های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد گفت: ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از این باغ ها در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیفهای بعدی قرار دارند.

وی، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی که با آن مواجه هستند، برشمرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید