22:18|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 09 آذر 1395 - 16:38
کد خبر: 5652

عبدالحمید سرتیپی: به جرات می توان گفت اولین ذخایر تیتان کشور در این استان آذربایجان غربی است

عبدالحمید سرتیپی در گفتگو با باریش نیوز گفت: به جرات می توان گفت اولین ذخایر تیتان کشور در این استان آذربایجان غربی است 

عبدالحمید سرتیپی: به جرات می توان گفت اولین ذخایر تیتان کشور در این استان آذربایجان غربی است

معدن تیتان قره آغاج ارومیه یکی از معادن بحث برانگیز و چاش برانگیزی در آذربایجان غربی بوده که راه اندازی، بهره برداری و بهره وری از آن علاوه بر آنکه گامی در مسیر اشتغال زایی است می تواند حرکتی به سمت اقتصاد پویا و ایجاد واحدهای صنعتی و  تولید قطعاتی باشد که در بازارهای جهانی سر و صدا کرده و بتواند جایگاهی برای خود داشته باشد درباره اخرین وضعیت این معدن با «عبدالحمید سرتیپی» معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت  آذربایجان‌غربی گفت و گویی داشتیم که می خوانید.

آذربایجان غربی از لحاظ ذخایر تیتان در چه وضعیتی است؟

به جرات می توان گفت اولین ذخایر تیتان کشور در این استان است و  معدن قره آغاج ارومیه جزء 16 معدن بزرگ کشور  است.

چرا تا بحال از این معدن بهره برداری لازم انجام نشده است؟

به دلیل اینکه  فرآوری تیتان بسیار پیچیده و دانش فنی برای این امر را در اختیار نداریم اما بر روی معدن موجود شرکت های دانش بنیان داخلی و بین المللی که دارای پروانه بهره برداری است تحقیقاتی انجام می دهند.

ایا از میزان ذخایر این معدن اطلاعاتی دارید؟

ذخیره قطعی این معدن 56 میلیون تن و ذخیره احتمالی آن 210 میلیون تن بود که به طورمستقیم برای 800تا 1000نفر اشتغال ایجاد میکند که در صورت راه اندازی واحد های پاییین دستی برای بیش از 3هزار نفر دیگر زمینه اشتغال ایجاد می شود.

 مشخصات دقیق این معدن را بیان می کنید؟

 معدن تيتانيم  قره آغاج  اروميه  که در37 کيلو مترى شهر اروميه و دو کيلومترى شمال روستاى  قره آغاج  واقع شده  است در سال  1373  و در طى پتانسيل يابى و پى جوييهاى صورت پذيرفته بوسیله اداره کل معادن و فلزات آذربايجان غربى شناسايى شد  و بعد از ان  بر روى اين پتانسيل و طى سه مرحله جداگانه  اکتشافات مقدماتى ، نيمه تفصيلى وتفصيلى( فاز يک) صورت پذيرفت ، نتايج حاکى از وجود کانسارى اقتصادى با  ذخيره 207 ميليون تن کانسنگ بود. اما به دلیل نبودن دانش فنی لازم  بهره برداری از این معدن به تاخیر افتاده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید