21:23|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1396 - 20:02
کد خبر: 6244

مطالعات قطار سریع السیر ارومیه – تبریز در برنامه بودجه سال 96 قرار خواهد گرفت

سید هادی بهادری در خصوص قطار سریع السیر ارومیه – تبریز گفت: ایده این پروژه چند سال گذشته در استانداری مطرح شد اما این نوع پروژه ها در سطح یک استاندار یا مقامات استانی نیست بلکه باید در سطوح عالی اجرایی دولت مطرح، تصویب و در نهایتا پیگیری شود

مطالعات قطار سریع السیر ارومیه – تبریز در برنامه بودجه سال 96 قرار خواهد گرفت

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در  گفت و گو با سرویس سیاسی باریش نیوز با اشاره به عملکرد یک سال اخیر اظهار داشت: از روزی که وارد مجلس شورای اسلامی شدیم در نظر داشتیم برای انجام خدمات بهتر و ایفای نقش نمایندگی کارهایی بصورت همزمان انجام بگیرد؛ اول اینکه بعد از وارد شدن به مجلس بتوانیم یک موقعیت مناسبی پیدا کرده و صحبت هایمان را از منظر و ارتفاع بالاتر مطرح کنیم، در این راستا اولین اتفاقی که در مجلس افتاد تاسیس شعب بود؛ بنده در شعبه ای که در آن حضور داشتم کاندیدا برای هیات رئیسه شعبه شده و در اولین حرکت در روز افتتاح مجلس با هماهنگی نماینده های آشنا به عنوان هیات رئیسه شعبه انتخاب گردیدم، لازم به ذکر است در این شعبه نماینده محترم سلماس (آقای برزگر) و ماکو (آقای شریف پور) نیز حضور داشتند که با حمایت آنها و یک سری رایزنی ها موفق شدم در روز اول نائب رئیس شعبه شوم.

وی در مورد کمسیونهای مجلس تصریح کرد: از آنجایی که رشته تخصصی بنده عمران بوده و قبلا نیز به عنوان معاون عمرانی فعالیت کرده ام، در کمیسیون عمران نام نویسی کرده و با رایزنی های انجام شده موفق شدم به عنوان نائب رئیس کمسیون رای اعضای کمسیون را کسب کنم؛ این یک دستاورد بزرگی برای بنده بود که به عنوان اولین ورود به مجلس بتوانم نائب رئیس کمسیون عمران مجلس شده و فعالیت کنم.

بهادری افزود: با توجه به اینکه سالیان سال بود که از شهرستان ارومیه حتی عضوی در کمسیون عمران مجلس وجود نداشت، این پوزیش امکانات و فرصت های بسیار زیادی برای شهر و استانمان ایجاد کرد و از آنجایی که در همین راستا با معاونت های وزارت راه شهرسازی تعامل پیدا کردیم، قدرت چانه زنی ما در حوزه وزارت راه و شهرسازی بشدت بالا رفته و سطح تعاملات افزایش پیدا کرد؛ در همین راستا چند طرح بصورت همزمان مطرح شده و کمیته بندی شد، از جمله آنها در حوزه حمل و نقل بحث قیر موضوعی بود که اهمیت بسیار زیادی دارد، در برنامه پنجم توسعه مطرح شده بود که دولت قیر رایگان در اختیار دستگاه های اجرای قرار دهد و این امر بسیاری از پروژه های مارا به سرانجام رساند که در سال 94 مصوب دومیلیون تن بوده و تا حدودی موفق اجرا شد، ما در کمسیون عمران مجلس این حجم را به چها میلیون تن افزایش دادیم و این تحول بسیار بزرگ و ارزشمندی است.

وی خاطر نشان کرد: به واسطه موقعیتی که در کمسیون عمران مجلس وجود داشت در بحث پروژه های اجرایی کشور مخصوصا منطقه خودمان نیز فعالیت هایی صورت گرفت، همانطور که شاهد بودید در چند سال اخیر سرعت پیشروی راه آهن بسیار پایین بوده  که حضور و پیگیری های ما در مجموعه وزارت راه و شهر سازی و سازمان برنامه بودجه قطعا بی تاثیر نبوده که بودجه قابل توجه‌ی در سال 95 به این پروژه اختصاص یافت (170 میلیارد تومان) همچنین برای بازدید از پروژه های عمرانی استان و شهرستان از آقای آخوندی دعوت بعمل آوردیم که در چهار سال گذشته به ارومیه بصورت رسمی سفری نداشتند، پیرو آنها الان شاهد هستیم که در پروژه قطار ارومیه از طرف مراغه تحول جدی صورت گرفته و با سرعت قابل قبولی در حال پیشرفت است؛ لازم به ذکر است نزدیک بیست سال از کلنگ زنی این پروژه میگذرد که در سال 95 به اندازه 19 سال گذشته فعالیت انجام شده و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص قطار سریع السیر ارومیه – تبریز گفت: ایده این پروژه چند سال گذشته در استانداری مطرح شد اما این نوع پروژه ها سطح یک استاندار یا مقامات استانی نیست بلکه باید در سطوح عالی اجرایی دولت مطرح، تصویب و در نهایتا پیگیری شود؛ این پروژه با پیگیری های ساعتی انجام شده خصوصا در اسفند ماه بلاخره جز پیشنهاد های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و نهایتا به سازمان برنامه بودجه ابلاغ شد؛ همچنین با پیگیری های بسیار جدی در سازمان برنامه بودجه پروژه قطار سریع السیر جز دستور جلسه کمسیون ماده 23 مطرح شده و مصوب شد مطالعات قطار سریع السیر ارومیه – تبریز در برنامه بودجه سال 96 قرار گیرد.

بهادری افزود: این پروژه به شهرهای دیگر و حتی تا شهرهای مرزی استان پیش رفته و نهایتا به قطار سریع السیر تبریز تهران وصل خواهد شد، این امر باعث کمتر شدن فاصله زمانی بین ارومیه و پایتخت میشود؛ همچنین می تواند ارومیه را به بندر مرسین ترکیه متصل کرده و ارومیه را به قطب اقتصادی کشور تبدیل کند.


 

وی در ارتباط با پتروشیمی ارومیه اظهار داشت: ایران کشور نفت و گاز است ولی سهم استان آذربایجان غربی از این بحث بسیار کم میباشد، پتروشیمی ارومیه تولید بسیار کمی دارد و نمی توان به آن نام واحد پتروشیمی را داد، ایراد اصلی و مهم پتروشیمی ارومیه نبود خوراک اصلی (اتیلن) میباشد؛ لازم به ذکر است اتیلن به نوعی مادر تولید انواع تولیدات محصولات پتروشیمی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیگیری بسیار زیاد و شدیدی را برای آوردن خوراک به پتروشیمی انجام شده است که در نهایت با گرفتن دستور وزیر کشور قدمی بزرگ برای بهبود شرایط پتروشیمی ارومیه برداشته ایم.

این مقام مسئول درباره روند احیای دریاچه ارومیه گفت: پروژه انتقال آب از حوضه های جنوب دریاچه که با تونل 32 کیلومتری به سمت دریاچه منتقل خواهد شد و باید تا مدت معین به پایان برسد؛ تا کنون 10 کیلومتر حفاری شده است و تا 2 سال آینده به پایان خواهد رسید.

سیدهادی بهادری در خصوص آزاد راه ارومیه به تبریز اظهار داشت: قطعه یک و دو آزاد راه به اتمام رسیده است و قطعه سه این آزاد راه بصورت تونل خواهد بود شروع این کار  کرده است و از محل پل میانگذر دریاچه تا سرای بصورت تونل خواهد بود و موجب کاهش فوق العاده مسیر خواهد بود، همچنین قطعه چهار این پروژه در حال اتمام است و قطعه پنجم نیز بر عهده طرف تبریزی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث اقتصاد و اشتغال گفت: در این مسیر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تعهدی مبنی بر تولید فیبر نوری داده است و با سردار عبداللهی و سردار خرم هماهنگی های لازم انجام شده است و می توان بسیار بیشتر از این نهاد استفاده کرد و سرمایه گذاری هایی بیش از 20 هزار میلیاردی انجام داد؛ همچنین می توان با کمک همه مسئولان و دور از کشمکش امکانات زیادی را به استان آورد.

وی در ارتباط با سنگبری ها اظهار داشت: سنگبری های بزرگ مقیاس برای استان و شهرستان ما بسیار مهم است و دیگر لازم نیست که سنگ های تولیدی از معادن را برای برش به اصفهان بفرستیم و با انجام این فعالیت ها شاهد افزایش کاربری معادن و ایجاد تحولی در صنعت معدن خواهیم بود.

بهادری در مورد مبحث فرهنگی و گام های برداشته شده عنوان کرد: در بخش حوزه های علمیه و دفتر نمایندگی ولی فقیه اقداماتی صورت گرفته است و برای ایجاد پایگاهی برای زائران استان در کربلا اقداماتی صورت گرفته است و همچنین پس از چندین سال یک نماینده موفق شد با لباس آذربایجانی در صحن مجلس حاضر شود و نسبت به حفظ ارزش های لباس آذربایجانی اقداماتی انجام شود، در مورد احداث کانال ترکی نیز اقداماتی انجام پذیرفته شده است که این اقدام سبب ایجاد تحولی عظیم در حفظ ارزشهای زبان ترکی می شود.

وی افزود: زبان ترکی به هیچ وجه کمبودی از نظر شکل ساختای و گرامری ندارد و تنها خواسته یک ملت ارزش دادن دولت آن ملت به زبان مادری آن ها است و این هیچ گاه خواسته ای بزرگ نیست و می توان آن را در مدارس به عنوان زبان مادری تدریس کرد و اقداماتی نیز در این باره شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص بنیاد فرهنگی آذربایجان غربی اظهار داشت: با دستور رئیس جمهور دکتر روحانی عملیات ساخت این مکان آغاز شد، با کمک های نوبخت در سال اول 500 میلیون تومان به این بنیاد اختصاص یافت و امیدواریم باعث ایجاد تحولی در فرهنگ مدنی استان آذربایجان غربی شود.

سید هادی بهادری در مورد ستاد احیای دریاچه ارومیه و تعطیلی آن گفت: ستاد اصلی آن در تهران قرار دارد و این تنها دفتر استانی آن است و دکتر جهانگیری رئیس آن ستاد است و کارهای مستمر و پیگیری های زیادی انجام شده است و همچنین در دانشگاه صنعتی شریف فعالیت های بسیار مثبت و مهم در قبال دریاچه ارومیه برداشته شده است.

وی افزود: دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ارومیه با پیگیری های بنده و مخالفت های دفتر مرکزی ایجاد شد، همچنین در دانشگاه ارومیه نیز پژوهشکده ای نیز اتتاح شد ول ی دفتر استانی اصلی در منطقه ای واقع شد تا در دسترس مردم باشد و مردم بتوانند انتقادها و نکته نظرات خود را به این دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه ارسال کنند ولی ستاد احیای دریاچه ارومیه تعطیل نشده و هیچگاه تعطیل نخواهد بود.

این مقام مسئول در مورد طرح استیضاح وزیر راه گفت: این استیضاح توسط 25 نفر امضا شده که از این 25 نفر تنها یک نفر از استان آذربایجان غربی و 3 نفر از آذربایجان شرقی بودند، که نشان دهنده دفاع از حقوق آذربایجان نیست و شامل یک جریان سیاسی می باشد و هیچ گونه عمدی در حادثه قطار علیه هیچ قومی وجود نداشت نمی توان در این رابطه به وزیر راه ایراد گرفت.

سیدهادی بهادری افزود: در زمان سقوط هواپیما حتی وزیر به استیضاح نمایندگان ارزشی قائل نشد و حتی به مجلس نیامد و در نهایت سبب عزل وی از وزارت شد ولی در بحث قطار وزیر تحت استرس حرف از بیمه بودن زد که بارها به این خاطر عذر خواهی کرد و هیچگاه قصد و غرضی از طرف آخوندی وزیر راه در این حادثه وجود نداشته و اگر تنها ذره ای بر این مساله شک داشتم خودم سریعا وارد عمل می شدم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص متحد بودن نمایندگان و مسئولان استان اظهار داشت: منطقه ما نیازمند اتحاد است و بعضا درست است که اختلاف نظر وجود دارد ولی همه ما با اتحاد و همدلی باید برای پیشرفت استان تلاش کنیم.

سید هادی بهادری درباره جریانات و انتخابات شورای شهر اظهار داشت: برای هر کسی که فعالیت و کاری برای یک منطقه انجام می دهد حرف و حدیث زیادی ایجاد می شود؛ طی سالیان گذشته یک تیمی بر شورای شهر و شهرداری نظارت می کند و حالا یک تیم دیگر بر عملکرد کلی شهرداری نقد و انتقاد دارند و این یک روحیه ی استبدادی است؛ انتقاد پذیر باشند و همچنین این انتقاد باید سازنده باشد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید