01:00|شنبه, مهر 28 ,1403
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1396 - 01:06
کد خبر: 6532

شهید چمران اهل تظاهر به معنی مطرح کردن خود نبود

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به ایران بازگشت و در دولت بازرگان برای مدتی وزارت دفاع را بر عهده داشت.

شهید چمران اهل تظاهر به معنی مطرح کردن خود نبود

 

شهید چمران همانند دیگر شهدای اسلام از کسانی بود که در رقم زدن تاریخ انقلاب اسلامی ایران نقش به سزایی داشت.

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، شهید چمران در سال 1310 در تهران متولد شد، وی معروف به دکتر و چمران بوده و هنوز نیز بات این اسم بر سر زبان ها به خاطر آورده می شود؛ همچنین یکی از فیزیک دانان فعال در حوزه ی سیاسی به شمار می رفت.

 از اعضای نهضت آزدی ایران، وزیر دفاع دولت مهدی بازرگان و همچنین از همراهان موسی صدر در تشکیل جنبش امل بود؛ نماینده ی دوره ی اول شورای اسلامی شهر، وزیر دفاع ایران و از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق نیز بود.

از ویژگی های شهید چمران میتوان می توان به تواضع، صمیمیت و مهربانی وی اشاره کرد، دکتر چمران مردی هنرمند و نقاش و با زیردستانش به مهربانی برخورد می کرد، از مهمترین خصوصیات وی این بود که اهل تظاهر به معنای مطرح کردن خود در جامعه نبود.

مصطفی چمران در دانشگاه تهران تحصیلات خود را در رشته ی الکترومکانیک به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به آمیکا رفت ودرجه دکتری فیزیک پلاسما را در آنجا کسب کرد، چمران در زمان تحصیل در دانشگاه تهران از شاگردان مهدی بازرگان بود، آشنایی او با بازرگان عامل مهمی در ورود وی به عرصه ی سیاست به شمار میرود.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به ایران بازگشت و در دولت بازرگان برای مدتی وزارت دفاع را بر عهده داشت، در جریان ایران و عراق یکی از فرماندهان ایران بود که با شروع جنگ به اهواز رفت و ستاد جنگ های نا منظم را بنیان گذاری کرد.

از دیگر کار های مهم شهید چمران می توان به ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردم حاضر در آنجا اشاره کرد، مصطفی چمران در 31 خرداد سال 1360 در مسیر دهلاویه – سوسگرد بر اثر اثابت ترکش خمپاره به پشت سرش به شهادت رسید.

وی تا کنون در جنگ های داخلی لبنان و عملیات جنگ ایران و عراق شرکت کرده بود که در عملیات جنگ ایران و عراق فرماندهی این جنگ را عهده دار بود و تاثیر چشمگیری در اجرای عملیات بر جای گذاشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید