01:00|دوشنبه, مهر 02 ,1403
تاریخ انتشار: 04 تیر 1396 - 01:28
کد خبر: 6557

ریالی از اعتبارات احیای دریاچه ارومیه در سایر طرح های کشاورزی هزینه نشده است

ریيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: با توجه به اهمیت اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی نه تنها ریالی از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سایر طرحهای کشاورزی هزینه نشده، بلکه جهت پیشبرد و تسریع در اجرای این طرح ها از اعتبارات سازمان نیز هزینه شده است.

ریالی از اعتبارات احیای دریاچه ارومیه در سایر طرح های کشاورزی هزینه نشده است

اسعميل كريم زاده ریيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي در گفت وگو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، اظهار کرد: در طول سه سال گذشته 148 ميليارد تومان از محل ستاد احياي درياچه اروميه جهت تجهيز 14 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان به سيستم هاي نوين آبياري آبياري كه شامل شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي پاياب سدهاي واقع در حوزه آبريز درياچه اروميه و 414 كيلومتر خطوط انتقال با لوله بوده، هزينه شده است.
وي افزود: تجهيز اين مقدار از اراضي كشاورزي سبب شده است تا ميزان 72 ميليون مترمكعب آب كشاورزي صرفه جويي شود.
كريم زاده با بیان اینکه آبیاری تحت فشار به دو صورت پایاب شبکه های مدرن و پایاب چاه های عمیق، نیمه عمیق، چشمه ها و قنات یعنی خرده مالکی انجام می شود افزود: امسال طرح های آبیاری تحت فشار استان درحدود ۲۸۰۰۰هکتار در شبکه های فرعی آبیاری تحت فشار پایاب سدهای شمال و جنوب استان و حدود ۵۰۰۰هکتار در اراضی خرده مالکی در حال اجرا هستند.
ریيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: با اتمام این طرحها حدود ۱۲۳میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
کریم زاده در خصوص ارائه تسهیلات و کمک های بلاعوض آبیاری تحت فشار به کشاورزان گفت: سهم کمک بلاعوض تخصصی برای اجرای طرح های خرده مالکی ۷۰میلیون ریال برای آبیاری قطره ای و تیپ و ۵۰میلیون ریال برای آبیاری بارانی و ۳۲میلیون ریال برای آبیاری کم فشار و در شبکه های مدرن تا ۸۵درصد هزینه های اجرای طرح ها پرداخت می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 55 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده اند.
وی گفت: تهیه نقشه کاداستر اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مطالعه و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای، مطالعه و اجرای انتقال آب با لوله، طرح اجرای شبکه های فرعی و زهکشی پایاب سدهای استان از مهمترین برنامه های پیشنهادی سازمان در راستای احیای دریاچه ارومیه است که در ستاد احیا مصوب و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید