01:02|دوشنبه, مهر 02 ,1403
تاریخ انتشار: 07 تیر 1396 - 23:35
کد خبر: 6566

مصرف سرانه محصولات شیلاتی برای هر نفر 10.6 کیلوگرم در سال می باشد

در سال 57 که در کشور انقلاب شد مصرف سرانه هر ایرانی یک کیلوگرم بود و تنها یک کارخانه کنسرو در کشور وجود داشت و صید و صیادی کشور بسیار ضعیف بود.

مصرف سرانه محصولات شیلاتی برای هر نفر 10.6 کیلوگرم در سال می باشد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شیلات ایران در جمع اصحاب رسانه در خصوص عملکرد و پیشرفت بخش شیلات گفت: در سال 57 که در کشور انقلاب شد مصرف سرانه هر ایرانی یک کیلوگرم بود و تنها یک کارخانه کنسرو در کشور وجود داشت و صید و صیادی کشور بسیار ضعیف بود؛ اما در سال گذشته تولیدات شیلات کشور به یک میلیون و 70 هزار تن رسید که 470 هزار تن از آبزی پروری به دست آمد و بیش از 600 هزار تن از صید و صیادی بدست آمد و مصرف سرانه هر ایرانی نیز به 10.6 کیلوگرم در سال رسیده است و تعداد کارخانه های کنسرو به بیش از 140 کارخانه و تعداد مراکز فرآوری و صنعتی و کارخانه های کنسرو روی هم به بیش از 500 کارخانه رسید.

وی ادامه داد: بیش از 20 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار و فعالیت هستند، در سال 95 با بیش از 105 هزار تن محصولات صادراتی شیلاتی بیش از 412 میلیون دلار برای کشور ارز آوری انجام گرفته است، برای سال پایانی برنامه ششم هدف گذاری شده است تولید ما به یک میلیون و 600 هزار تن تولید برسد.

این مقام در رابطه با جایگاه شیلاتی ایران اظهار داشت: از نظر آبزی پروری در منطقه آسیای میانه و خاور میانه مقام اول، در صید و صیادی و میزان صید ایران به تنهایی از صید تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان بیشتر است، در پرورش ماهی قزل آلا مقام اول دنیا را به خود اختصاص داده ایم و سال گذشته بیش از 160 هزار تن تولید قزل آلا داشتیم، رکورد پرورش و صادرات میگو در سال گذشته با بیش از 15 هزار تن شکسته شد.

صالحی افزود: در اقیانوس هند بعد از اندونزی میان 35 کشور مقام دوم و در غرب اقیانوس هند بیش از 800 شناور ایرانی به صید و صیادی مشغول هستند.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شیلات ایران تصریح کرد: قصد داریم در برنامه ششم توسعه میزان مصرف ماهیان را به 15 کیلوگرم و در سال 1404 نیز به 20 کیلوگرم برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: در راستای سیاست های اصل 44 قانون اساسی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند از حدود 70 بندر صیادی و 119 مرکز تخلیه صید بیش از 40 بندر صیادی فعال را به بخش خصوصی واگذار کرده  که یکی از مصداق های خصوصی سازی است.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: شناسنامه دار کردن محصولات شیلاتی آغاز شده است و هم اکنون اکثر محصولات تولیدی ما دارای بهترین درجه کیفی از اروپا هستند و بیش از 20 مرکز فرآوری ایران در 2 سال اخیر مجوز صادرات محصولات شیلاتی را دریافت کرده اند و محصولات خود را به کشورهای اوراسیا خصوصا روسیه صادر می کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید