01:01|دوشنبه, مهر 02 ,1403
تاریخ انتشار: 12 تیر 1396 - 02:16
کد خبر: 6589

سیاست بر این است که کالاهای مکشوفه به چرخه بازار برنگردند

بر هیچ کس پوشیده نیست که قاچاق چقدر می تواند یک کشور را در رابطه با مسائل اقتصادی متضرر کند، اگر مبارزه با قاچاق صورت نگیرد برخی از صنایع و تولیدات کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

سیاست بر این است که کالاهای مکشوفه به چرخه بازار برنگردند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز علیرضا رادفر معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی در جمع اصحب رسانه ضمن محکوم کردن حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در سال 67 در خصوص مبارزه با قاچاق اظهار داشت: بر هیچ کس پوشیده نیست که قاچاق چقدر می تواند یک کشور را در رابطه با مسائل اقتصادی متضرر کند، اگر مبارزه با قاچاق صورت نگیرد برخی از صنایع و تولیدات کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس فرمان مقام معظم رهبری دستورالعمل های مربوطه برای تشکیل کمسیون های استانی تعیین شد و این کمیسیون ها از سال 86 شروع به فعالیت کردند و بعد از آن نیز قانون مبارزه با کالا و ارز در سال 92 مصوب شد و در سال 94 اصلاحاتی به آن الحاق شد و هم اکنون نیز بر اساس آن قانون اقدام می شود.

این مقام مسئول در رابطه اقداماتی که انجام شده عنوان کرد: آن موردی که بر اساس قانون کلان کشوری به ما ابلاغ شده است مبتنی بر 4 اقدام است، 4 رویکرد و استراتژی که پیگیری می شود عبارتند از بحث پیشگیری است که باید اقداماتی در سطح کشور انجام بدیم که می تواند بسیاری از هزینه های مبارزه با قاچاق را کاهش دهد و در این راستا سامانه جامع یکپارچه امور گمرکی بصورت 100% در تمامی گمرکات کشور عملیاتی شده است که بوسیله دخالت افراد در این امور کاهش یافته است و همچنین شفاف سازی جریان گردش پول، رهگیری سیستمی کالاها، سامانه حمل و نقل و انبارها دیگر مواردی هستند که در کشور عملیاتی می شوند.

رادفر تصریح کرد: حداکثر توان خود را بر روی انسداد مرزها خواهیم گذاشت و بحث تجهیز گمرکات به دستگاه های آشکارساز و الکترونیکی از دیگر اقداماتی است که در حال پیگیری هستند، رویکرد بعدی بحث مدیریت تقاضا است که مبتنی بر اصلاح الگوی مصرف است و تا حدی که قانون اجازه می دهد از بازگشت کالای قاچاق به بازار جلوگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه 9 سامانه در سطح کشور در حال عملیاتی شدن است گفت: سامانه جامع یکپارچه سازی امور گمرکی، سامانه جامع یکپارچه سازی نظارت بر تجارت، سامانه جامع یکپارچه سازی اعتبار سنجی و رتبه بندی کالاها، پرتال ارزی، سامانه جامع یکپارچه سازی حمل و نقل، سامانه جامع یکپارچه سازی شناسنامه دار کردن و رهگیری کالا، سامانه پرونده های قاچاق کالا و ارز در حال حاضر در سطح کشور عملیاتی هستند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: بر اساس آمار چهار سال گذشته 50% حجم قاچاق کالا کاهش یافته است، در سال 92 حدود 25 میلیارد دلار قاچاق در کشور وجود داشت که این رقم در سال 96 به 12.6 میلیارد دلار کاهش یافته است، افزایش درآمدهای گمرک از سوی دیگر وجود داشته است که از 8 هزار و 800 میلیارد تومان در آمد در سال 92 به 44 هزار میلیارد تومان در آمد در سال 95 افزایش یافته است که این در شرایطی است که واردات رسمی کشور 18% کاهش یافته است.

علیرضا رادفر در خصوص آمار مربوط 3 ماهه استان آذربایجان غربی اظهار داشت: 2 میلیون و767هزار و 354 قلم دارو، 38 میلیون و 282 هزار و 730 نخ سیگار، 112 هزار و 954 قوطی انواع مشروبات،31 هزار متر پارچه، 43 هزار و 138 عدد اقلام آرایشی و بهداشتی، 206 هزار لیتر فرآورده های سوختی در آذربایجان غربی کشف شده اند که ارزش تمامی آن ها 84 میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: سیاست بر این است که کالاهای مکشوفه به چرخه بازار برنگردند که در این راستا در سال 95 طی 5 مرحله امحای کالای قاچاق در دستور کار قرار گرفت و اقلامی همچون غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارویی، دخانی و... امحا شد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید