00:53|دوشنبه, مهر 02 ,1403
تاریخ انتشار: 16 تیر 1396 - 02:40
کد خبر: 6609

ریالی از دولت بودجه نمیگیریم/ تمام هزینه ها گردن سازمان است

تمام هزینه های پروژه ها در منطقه آزاد ماکو به گردن سازمان است و هیچ گونه بودجه ای از سوی دولت دریافت نمیکنیم.

ریالی از دولت بودجه نمیگیریم/ تمام هزینه ها گردن سازمان است

حسین فروزان مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، گفت: ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور با مساحت پنج هزار کیلومتر مربع است که دارای مزیت هایی است که در هیچ منطقه آزادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از مزیت های آن همسایگی با جمهوری خودمختار نخجوان به طول 140 کیلومتر با مرز آبی و 130 کیلومتر مرز آبی و خشکی با کشور ترکیه می باشد.

فروزان با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد ماکو افزود: از پتانسیل های منطقه آزاد مرز گمرک بازرگان امروزه به عنوان سومین گمرک ترانزیتی می باشد و 11 درصد از ترانزیت خارجی کشور به دست گمرک بازرگان انجام می گیرد و هرساله حدود 16 تا 18 میلیارد دلار در این بخش تبادلات تجاری صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: این یکی از گنجینه هایی است که باید اشاره کرد که هیچ گونه بهره ای از آن به استان ما نرسیده است.

فروزان با اشاره به پیشرفت منطقه از زمان تحویل تاکنون عنوان کرد: از لحاظ زیرساخت ها این منطقه، روزی که به ما تحویل داده شد یک منطقه عقب مانده و توسعه نیافته بود چراکه اگر بخواهیم زیر ساخت ها را تعریف کنیم باید به جاده، فرودگاه،مخابرات، راه آهن و برق آن اشاره کرد.

وی بیان کرد: منطقه آزاد ماکو در سال ۹۲ که غریب به دو سال بود تشکیل داده شده بود و نزدیک به ۶ میلیارد تومان درآمد داشت و ۲۰۰ میلیون تومان نیز کل پروژه های عمرانی ایجاد شده بود.

فروزان با بیان اصلی ترین برنامه های سازمان خاطرنشان کرد: زیر ساخت، بهره وری منطقه برای استان و امتیاز آن برای کشور، سه عامل مهمی است که باید به آن پرداخت؛ هنوز هم اعتقاد دارم که جاده ای که ۱۱ متر عرض داشته، از مرکز استان ۳۳۰ کیلومتر فاصله داشته و چهار ساعت فاصله زمانی ارومیه تا ماکو است، و روزانه مینیموم یک هزار تریلر تردد می کند، سرمایه گذاری جذب نمی شود.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: اولین اقدام برای جذب سرمایه گذار فرودگاه بود که با نیت و هدف آن که حداقل کانال ارتباطی مردم و سرمایه گذاران را نزدیک تر نماییم ساخته شد.

وی با اشاره به عملیات فرودگاه ماکو گفت: خرداد ماه ۹۳ عملیات اجرایی فرودگاه آغاز شد و یکسالی است که افتتاح گردیده اما اگر عملا افتتاح آن اسفند ماه ۹۵ پرواز ها شروع شده و اکنون در هفته سه بوئینگ ۷۳۷ تردد دارد و ظرف ده روز آینده پروازها را به پرواز روزانه تبدیل خواهیم کرد.

فروزان ادامه داد: وضع راه ها از دیگر موضوع های مهم است چراکه راه های منطقه در فقر مطلق به سر می برند؛ جاده اصلی و جاده پلدشت ۲۳ کیلومتر بوده و عرض آن شش متر است که بدون هیچ گونه شانه راه هر روز یکصد تریلر در رفت و آمد هستند.

وی افزود: امسال پروژه ای برای بیشتر کردن عرض به ۱۲ کیلومتر شروع کرده ایم و قول داده ایم که حداقل ۵۰ درصد آن را تا یک ماه و نیم دیگر تحویل دهیم.

فروزان با اشاره به دیگر پروژه های جاده های ارتباطی ماکو عنوان کرد: جاده شوط هم همانند پلدشت است، هفت کیلومتر بوده و ۹۰ درصد آن تا یک ماه تحویل داده می شود و تنها یک کیلومتر می ماند که به زودی آن را هم آغاز کرده و تحویل می دهیم؛ جاده بین ماکو و بازرگان که صد در صد تحویل داده شده و اکنون آن را به نام بزرگراه آیت الله هاشمی می نامند که در یکسال ۱۳ نفر در این راه تلفات داده شده بود و ۱۳۰ نفر زخمی شده بودند.

وی اظهار کرد: از عمده ترین بحث های جاده ها، قیط تا ماکو می باشد که به طول ۵۸ کیلومتر بوده و در سه فاز در حال اجراست، و از فرودگاه تا ماکو که ۴۰ کیلومتر است امسال می توانیم ۳۰ کیلومتر آن را آسفالت کرده و تبدیل به بزرگراه کنیم.

فروزان با بیان این که بر اساس گزارش پلیس راه، اگر فقط از سه راهی شوط تا ماکو بتوانیم این اقدام را انجام دهیم ۲۵ درصد تصادفات کاهش خواهد یافت گفت: از دیگر مهم ترین اقدامات در حال انجام، جاده کمربندی بازرگان است که هر روز حدود یک هزار کامیون در حال تردد است،این چروژه عمرانی جزو سخت تریح راه های ارتباطی است که در ایران درحال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر موضوع های مهم در منطقه آزاد ماکو، میراث فرهنگی آن است، یکی از اولویت های مهم جذب گردشگر می باشد بنابراین در این راستا باید همگام حرکت کرد.

فروزان تصریح کزد: ماکو دارای بسیاری از آثارهای باستانی است که می تواند در جذب گردشگر اثربخش باشد.
نزدیک ۴ میلیارد  تومان برای بازسازی و مرمت ساختمان باغچه جوق با دو پیمانکار هزینه کرده ایم و به احتمال زیاد تا عید ۹۷ این اقدام نیز به پایان برسد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید