00:58|دوشنبه, مهر 02 ,1403
تاریخ انتشار: 17 تیر 1396 - 00:06
کد خبر: 6614

مسجد اعظم ارومیه نماد قدرت و پیروزی در انقلاب اسلامی ایران

ارومیه دارای مسجدی به نام اعظم می باشد که با توجه به نقش برجسته آن در رقم زدن تاریخ انقلاب اسلامی ایران، اکنون نماد قدرت و پیروزی در انقلاب اسلامی ایران می باشد

مسجد اعظم ارومیه نماد قدرت و پیروزی در انقلاب اسلامی ایران

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، ارومیه به علت قدمتی که از چندین هزار سال پیش دارد، از اماکن تاریخی و کهن بسیاری نیز بهره می برد که برخی از این اماکن نیز در نقش بستن تاریخ انقلاب اسلامی در ایران و استان آذربایجان غربی نقش به سزایی دارد.

برای مثال می توان به مسجد اعظم ارومیه اشاره کرد که روزهای خونین بسیاری در قیام مسلحانه دوم بهمن ماه سال 57 به خود دیده است.

دوم بهمن ماه سال 57 فقط یک درگیری خیابانی نبود بلکه قیام مسلحانه مردم علیه رژیم پهلوی بود که این اقدام نقش برجسته ای در بیداری اسلامی و تسریع در به حکومت رسیدن انقلاب اسلامی داشت.

این قیام به رهبری مجاهد نستوه ایران اسلامی، آیت الله غلامرضا حسنی انجام شد که بخش از تاریخ اسلامی را رقم زد و غیرت و ظلم ستیزی مردم ارومیه را به رخ تمام بدخواهان ایران کشید.

مسجد اعظم ارومیه، سنگر مردم برای مبارزه با دشمنان بود، چنانکه مجاهد نستوه در بخشی از خاطرات خود از مسجد اعظم چنین یاد کرده است: هرچه امکانات و تجهیزات بود در جهت استحکام پایگاه نظامی مسجد اعظم به کار گرفتیم به تعداد 40-50 نفر افراد مسلح و با حضور انبوه مردم آماده نبرد شدیم.

گنبد مسجد مانع از اصابت گلوله به حجت الاسلام حسنی شده بود و گلوله دشمن، گنبد این بنا را مورد اصابت قرار داد، به همین دلیل این مسجد نقش بزرگی در انقلاب اسلامی دارد و مورد احترام همه مردم آذربایجان قرار گفته است.

مسجد اعظم ارومیه به خاطر اهمیت و محبوبیتی که در نزد مردم شهید پرور ارومیه دارد هنوز پابرجا است و علاوه‌ بر محل عبادت و مناجات مردم و بازاریان اطراف، دفتر نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری در زمان خود نیز بود و همچنان نیز در آنجا حضور دارند.

این مسجد در خیابان عسگرآبادی، جنب بازار تاریخی ارومیه واقع شده است؛ مسجد اعظم ارومیه دارای شبستان و صحن داخلی مستطیل شکل در وسط است، گنبد اصلی بر روی هشت پایه ستون که از مرمر سفیدکاری شده ایجاد شده است، مسجد داراى دو در ورودی است که بر بالاى هر کدام مناره‌اى وجود دارد.

قسمت پایین گنبد سرتاسر شیشه‌اى و نورگیر است و بخش عمده نور داخل مسجد از این پنجره‌ها تأمین مى‌شود؛ در پایین پنجره‌ها کاشى‌هاى زیبایی به کار رفته که با آیات قرآنى به صورت نوار با سبک اسلیمى (گل و بوته) تزئین شده، محراب مسجد نیز با کاشى‌هاى الوان و آیات قرآن به طرز بسیار بدیع و جالبى تزئین شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید