00:49|شنبه, مهر 28 ,1403
تاریخ انتشار: 02 مرداد 1396 - 00:56
کد خبر: 6720

قرار نیست همه جشنواره ها را میراث فرهنگی برگزار کند/ برای سیاست های گردشگری باید همکاری صورت بگیرد

میراث فرهنگی برای جذب گردشگر و معرفی آذربایجان غربی جشنواره های زیادی برگزار کرده اما قرار نیست همه جشنواره ها را میراث فرهنگی برگزار کند؛ برای سیاست های گردشگری و اجرای آن نیازمند همکاری هستیم.

قرار نیست همه جشنواره ها را میراث فرهنگی برگزار کند/ برای سیاست های گردشگری باید همکاری صورت بگیرد

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، جلیل جباری در نشست خبری که امروز صبح برگزار شد گفت: از دلایلی که استان نتوانسته از ظرفیت خود استفاده کند، عدم معرفی کافی استان است؛ استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه های سرمایه گذاری و گردشگری می تواند تاثیر بسیاری در جذب گردشگر داشته باشد.

وی افزود: رویدادهای فرهنگی و هنری و جشنواره ها سیاستگذاری است که بر عهده میراث بوده و میتواند در بحث جذب گردشگری تاثیر گذار باشد؛ دو اقدامی که قرار بر انجام آن است، یکی برگزاری دومین جشنواره سفره ایرانی به جهت پرداختن به تنوع غذایی می باشد که از چهار تا شش مرداد ماه در محل پارک ائللر باغی از ساعت 5 بعدازظهر با 60 تا 70 غرفه برگزار خواهد شد؛ هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی نوع غذاها و خوراک های بومی- محلی است.

جباری با اشاره به این که همه شهرستان های آذربایجان غربی با انواع محصولات در جشنواره مذکور حضور پیدا خواهند کرد ادامه داد: با برگزاری مسابقه آشپزی نیز نفرات برگزیده معرفی می شوند؛ اقدام دیگر برپایی چهارمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در محل مجتمع نمایشگاهی ارشاد اسلامی با شرکت 25 استان در قالب 120 غرفه می باشد.

وی با بیان این که تمام این اقدامات می تواند فرصت خوبی برای کمک به حفظ صنایع دستی استان باشد تصریح کرد: از پنجم تا 6 ام برای نشان دادن امنیت کامل در شمال استان به مردم، مراسم مذهبی ارامنه برگزار می شود.

جباری بیان کرد: از 366 رشته موجود در کل کشور، 40 رشته صنایع دستی در استان وجود دارد، قانون بیمه شاغلان صنایع دستی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در حال پیگیری است؛ بحث اعطا تسهیلات به هنرمندان و صنعتگران و توسعه های آموزشی و حرفه ای به علاقمندان صنعتگری از دیگر کارهای مهم این مجموعه می باشد.

وی با اشاره به این که مکلفیم سالانه 5 درصد از صنایعگران را برای آموزش معرفی کنیم اظهار کرد: مهم ترین دستاوردها میراث فرهنگی، برگزاری کنگره تاریخ معماری شهرسازی در استان، دریافت مجوز راه اندازی دو موزه تخصصی، یکی در محل مدرسه 22 بهمن و دیگری موزه سرای میمن در شهر مهاباد است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: موزه های در دست اقدام موزه تاریخ طبیعی دانشگاه ارومیه، موره تاریخ طب، موزه کودک ، همکاری در ارتقا موزه دفاع مقدس، مرمت اشیا منقول به تاریخ استان، مرمت آثار ابنیه تاریخی 23 بنای تاریخی در اولویت بود و برای اولین بار بر روی آن ها کار شد، فراهم کردن شرایط مشارکت صاحبان ابنیه تاریخی و مغازه داران در استان، کارهایی هستند که در سال 95 انجام شده است.

جباری عنوان کرد: راه اندازی موزه قاجار که 2 میلیارد هزینه خواهد داشت از مهم ترین برنامه های میراث و شروع عملیات پل کشمش تپه از دیگر کارهای اساسی می باشد.

وی با بیان ثبت آثار و ابنیه تاریخی گفت: در سال 95، 39 قلم اشیا تاریخی، ده اثر تاریخی، گلزارهای شهدای اشنویه و پلدشت در فهرست آثارملی و دقاع مقدس به ثبت رسید.

جبار ادامه داد: امسال 21 اثر ابنیه و بناهای تاریخی بخاطر ویژگی های ملی خود به ثبت خواهند رسید؛ بناهایی که از محل اعتبارات 94 در حال ساخت هستیم ، مسجد جامع و آبنمای اصلی حیات اصلی. گنبد خانه و شبستان آن، مدرسه 22 بهمن، مدرسه چمران، پل باراندوز، بازار تاریخی ارومیه به عنوان قلب تپنده این شهر، مرمت 7 کلیسا، قلعه عسگر آباد پور و مرمت مسجد سردار می باشد.

وی با اشاره به این که همه مکانی و همه زمانی بحث گردشگری در طول فصول سال مهم و اساسی به شمار می رود تصریح کرد: در بین دستگاه های مورد ارزیابی اداره کل میراث فرهنگی در بین 49 دستگاه اجرایی رتبه 47 را داشته ایم، در بین دستگاه های اجرایی دستگاه نهم و در بین ادارات کل میراث های فرهنگی کشور، رتبه 7 را دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید