22:46|یکشنبه, مهر 01 ,1403
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1396 - 01:01
کد خبر: 6954

هزینه هر خانوار ایرانی در ماه چقدر است؟

با فرض اينکه هر يک از زوجين هم شاغل باشند، باز هم مي‌توان از کسري بودجه خانواده‌هاي ضعيف در برابر بيش از دو ميليون تومان، سخن گفت و به چگونگي جبران اين مابه التفاوت‌ها، انديشيد.

هزینه هر خانوار ایرانی در ماه چقدر است؟

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز: خانوارها به حداقل‌ها بسنده کرده، از خرج‌هاي غيرضروري زندگي چشم‌پوشي مي‌کنند تا دخل و خرج با هم بخواند.

متوسط هزينه هر خانوار ايراني در سال گذشته، چيزي حدود 39 ميليون و 300 هزار تومان بوده است؛ يعني هر ماه، سه ميليون و 275 هزار تومان. اين آماري است که از سوي بانک مرکزي درباره بودجه خانوارها در سال گذشته منتشر شده؛ گزارشي که نشان مي‌دهد هر خانواده‌ ايراني در سال گذشته، به‌طور متوسط، نزديک به 40 ميليون تومان در سال 95، صرف خريد نيازهاي ضروري خود کرده‌است، نيازهايي‌که نه ‌فقط هزينه‌هاي لازم براي خريد خوراک و پوشاک را شامل مي‌شوند بلکه همه مخارج لازم براي خريد مسکن، آب و ديگر حامل‌هاي انرژي را هم دربرمي‌گيرد.

نگاهي به آماري بانک مرکزي که حالا از آن حکايت مي‌کند، سؤالات بسياري را در ذهن‌ها ايجاد مي‌کند؛ به راستي با سه ميليون و 275 هزار تومان در ماه براي خريد هر آنچه به‌طور متوسط يک خانواده چهار نفره به آن نياز دارد، حداقل بگيران چگونه از پس اين هزينه‌هاي سنگين برآمده‌اند؟ اگر با يک حساب سرانگشتي، دريافتي هر يک از حداقل‌بگيران چيزي حدود 830 هزار تومان باشد.
اين خانواده‌ها براي جبران مابه‌التفاوت سه ميليون و 275 هزار تومان در ماه با همين مبلغ دريافتي که مي‌شود دو ميليون و 445 هزار تومان در ماه، زندگي‌شان را چگونه سرکرده‌اند؟ اين يعني هر خانواده ايراني، چه فقير و چه غني، در سال گذشته براي خريد نيازهاي ضروري زندگي خود چيزي بيش از دو ميليون تومان پول لازم داشته اند؛ واقعيتي که به خوبي از اختلاف بزرگ بين حداقل حقوق کارگران و نيازهاي ضروري آنها حکايت مي‌کند. با دريافت همين مبلغي که حتي به يک ميليون تومان هم در سال گذشته نرسيده، با فرض اينکه هر يک از زوجين هم شاغل باشند، باز هم مي‌توان از کسري بودجه خانواده‌هاي ضعيف در برابر بيش از دو ميليون تومان، سخن گفت و به چگونگي جبران اين مابه التفاوت‌ها، انديشيد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید