22:47|یکشنبه, مهر 01 ,1403
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1396 - 19:48
کد خبر: 7119

منطقه ویژه اقتصادی نباید موجب شکل گیری فاصله های طبقاتی میان مردم شود

منطقه ویژه اقتصادی بحثی است که در جوامع مطرح می شود، هرشهری که بتواند از منطقه ویژه اقتصادی بهره مند شود مو جب خوشحالی اهالی آن منطقه و در نهایت موجب پیشرفت و ترقی آن مجموعه و شهر خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی نباید موجب شکل گیری فاصله های طبقاتی میان مردم شود

حمید جلالی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز در خصوص اهمیت منطقه ویژه اقتصادی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی بحثی است که در جوامع مطرح می شود، هرشهری که بتواند از منطقه ویژه اقتصادی بهره مند شود مو جب خوشحالی اهالی آن منطقه و در نهایت موجب پیشرفت و ترقی آن مجموعه و شهر خواهد شد.

وی ادامه داد: در منطقه ویژه اقتصادی علاوه بر ابعاد اقتصادی بر ابعاد اجتماعی آن نیز توجه داشته باشیم، ابعادی همچون بافت جمعیتی، ساختار جنسی و عوامل مختلف دیگر که از نظر اینکه آیا این تغییر به نفع آن هاست یا به ضرر آن ها باید مورد توجه قرار بگیرند.

جلالی تصریح کرد: در این زمینه باید مطالعات تطبیقی داشته باشیم که شامل دو نوع مطالعات می شود و عبارت است از اینکه باید طی آن شرایط یک منطقه قبل و بعد از منطقه ویژه اقتصادی شدن بررسی شود و همچنین باید مناطق ویژه اقتصادی را با مناطقی که ویژه اقتصادی نیستند مقایسه کرد.

این کارشناس ادامه داد: هر جامعه ای به مرور ساخت ها و زیر ساخت هایی را پیدا کرده است و به دلیل اینکه این زیر ساخت ها جوابگوی آن منطقه بوده اند ماندگار شده اند به طور مثال اگر شهرستان ارومیه را در نظر بگیرید علاوه بر موقعیت اقتصادی و جغرافیایی ویژه و هم مرز بودن با دیگر کشورها دارای ترکیب قومیتی مختلفی نیز هست به این دلیل باید منطقه ویژه اقتصادی به تدریج ایجاد شده و تاثیرخود را به آرامی اعمال کند.

حمید جلالی اظهار داشت: بافت اجتماعی را باید حفظ کرده تا فاصله طبقاتی در پی احداث منطقه ویژه اقتصادی ایجاد نشود و در اصل موجب شکل گیری گروه های انحصاری نشود؛ سیستم نظارت و کنترل باید در خور نام مناطق اقتصادی باشد و باید به شکلی برنامه ریزی شود تا اثرات اولیه منطقه اقتصادی بر مردم ملموس باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: در مجموع اگر منطقه ویژه اقتصادی بتواند زیر ساخت های موجود را توسعه دهد و از شکل گیری گروه های انحصاری و فاصله های طبقاتی جلوگیری کند می تواند موجب ایجاد زمینه های پیشرفت یک منطقه را فراهم کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید