22:43|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1396 - 19:49
کد خبر: 7227

کودکان کار؛ معضل پرچالش جامعه

کودکان کار، یکی از معضلاتی می باشد که در جامعه کنونی چالش بسیاری را به دنبال دارد و باتوجه به آسیب های اجتماعی که در معرض این قشر وجود دارد؛ لذا سعی در قلم زدن در این حیطه و کمک به آن ها داشتیم.

کودکان کار؛ معضل پرچالش جامعه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، برای یک خبرنگار بهترین راهنما برای تهیه  گزارشی با موضوع مردمی، در جهت ارائه تصویری روشن از وضعیت معیشتی آن ها خود مردم است؛ چهره های مختلفی از فقر و ثروت در شهر وجود داردکه باید برای لمس مشکلاتشان با آنها برخورد داشت.

شهر هیاهوی انتخابات را پشت سر گذاشته است هر چند در همان هیاهو هم کودکان کار، سرگرم کار خود بودند؛ شاید بهبود اوضاع آن ها در شمار شعارهای تبلیغاتی برخی نامزدها هم قرار می گرفت ولی کودکان کار هنوز معصوم تر از آنند که به امید این شعارها طرفی بسته باشند.

حتی اگر کودکان کار از آزارهای جسمی در امان باشند، که نیستند، مورد خشونت های روانی و عاطفی قرار می گیرند؛ کودکانی که قربانی خواسته های شیطانی افراد سودجو می شوند، و مشکلات و ضربه های روحی و روانی بسیار شدیدی را با خود همراه دارند.

کودکانی که به خاطر ضربه هایی که به آن ها وارد شده روحیه انتقام جویی نسبت به جامعه پیدا می کنند. و در پی خود مشکلات بزرگتری برای خود و جامعه به بار می آورند.

خشونت از جمله آسیب های اجتماعی به شمار می رود که دارای انواع مختلفی از جمله خشونت های جنسی یا روانی است و کودکان کار از اشخاصی هستند که بیشتر از هرکسی در معرض اینگونه خشونت ها قرار دارند.

یکی از راهکارهایی که باید به کودکان کار آموخت، این است که اگر در معرض تهدید و تعرض باشند باید سریعا به اورژانس اجتماعی با شماره تلفن 123 ، تماس حاصل کرده و از مددکاران اجتماعی کمک بخواهند.

آموزش ها باید متناسب با شرایط جسمی و جنسی کودکان باشد.

طبق تعریف قانون کار، کودکانی که از سن 15 تا 18 سالگی کار می کنند به آنان، عنوان کودک کار اطلاق می شود هرچند ممکن است کودکان کمتر از این سن نیز وادار به کار شوند که برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای این گروه از کودکان، آموزش، محوری ترین بخش کار است.

برخی از این کودکان همراه خانواده خود کار می کنند؛ و این کودکان بنا به شرایط زندگی و مالی بسیار سختی که دارند از تحصیل نیز باز می مانند، و در بیشتر اوقات از گروه همسالان خود طرد می شوند.

حذف کودکان کار، کاری است که غیر قابل امکان است چراکه ممکن است به مشاغلی روی آورند که دسترسی به آن ها سخت باشد.

در گوشه ای از همین شهر ارومیه، با همین حال و هوا، کودکانی هستند که تصمیم به همکلام شدن با آنان گرفتیم ولی متاسفانه به دلایل نامعلومی آنان از گفت و گو با هر شخصی فرار کرده و از هم صحبتی دوری می کنند.

با این حال سعی داریم در گزارش های بعدی، با آنان صحبت کرده و با بیان مشکلات و ارائه راهکار برای زندگی راحت تر، قدمی در این راه برداریم؛ تا نیم نگاهی نیز به این قشر از جامعه داشته باشیم.

گزارش از فرخنده امیری

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید