20:58|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 10 مهر 1396 - 22:16
کد خبر: 7375

آرتمیا دریاچه ارومیه به هیچ وجه از بین نخواهد رفت/نمایندگان مجلس پیگیر تخصیص اعتبارات باشند

هرگز به پساب تصفیه نشده اجازه ورود به دریاچه ارومیه را نخواهیم داد چرا که در دریاچه ارومیه همچنان آرتمیا زندگی می کند؛ با توجه به اینکه درصد شوری آب دریاچه ارومیه افزایش یافته است آرتمیاها به محل هایی که آب رودخانه وارد دریاچه می شود پناه برده اند ولی به هیچ وجه آرتمیا از بین نمی رود.

آرتمیا دریاچه ارومیه به هیچ وجه از بین نخواهد رفت/نمایندگان مجلس پیگیر تخصیص اعتبارات باشند

فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیاء دریاچه ارومیه در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل تابستان با افزایش 4 درجه ای دمای هوا تبخیر آب نیز افزایش یافته بود، تا زمانی که به صورت مستمر به دریاچه ارومیه آبرسانی نشود این اتفاق ادامه دار خواهد بود و برای آنکه جلوی تبخیر آب گرفته شود باید پروژه های آبرسانی به دریاچه ارومیه به اتمام برسند.

وی ادامه داد: طبق نقشه های 10 ساله که تعریف شده است، هر طرح در سالهای متفاوتی به اتمام خواهد رسید؛ در سال 97 تصفیه خانه ارومیه، انتقال آب سد سیلوه و پروژه چپر آباد، در سال 98 تونل کانی سیب و تصفیه خانه تبریز طرح هایی هستند که باید در زمان های مشخص به اتمام برسند.

سرخوش در رابطه با ادعای برخی مسئولان مبنی عدم حصول نتیجه از پروژه های احیاء دریاچه ارومیه گفت: پروژه زمانی نتیجه می دهد که به مدار بهره برداری برسد، پروژه های دریاچه ارومیه نیز باید به مدار بهره برداری برسند و قابل ذکر است که این پروژه ها با ارائه منابع مالی طی چند سال اجراء می شوند؛ پروژه های دریاچه باید به صورت مستمر ساخته شوند تا با پایان پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه انجام بگیرد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیاء دریاچه ارومیه تصریح کرد: اگر17 هزار هکتار باغی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد از آبیاری قطره ای تجمیعی استفاده نکند، آبی که برای ذخیره سازی مدنظر است ذخیره نمی شود.

فرهاد سرخوش گفت: آماده سازی تصفیه خانه ارومیه برای وارد سازی آب به دریاچه اولین اقدام نهایی شده خواهد بود؛ آب گیری در سد سیلوه انجام شده است و در پی ادامه کارهای این طرح هستیم، طرح انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه در این زمینه بزرگترین پروژه می باشد که هم اکنون 13 کیلومتر از آن انجام شده است که شامل 35 درصد پیشرفت فیزیکی می شود، در این پروژه اقدامات به خوبی پیش می رود و هیچ مشکل مالی وجود ندارد.

این مقام مسئول در رابطه با منابع مالی و بودجه های تخصیص یافته اظهار داشت: تنها پروژه کانی سیب به دلیل اینکه از صندوق توسعه ملی حمایت می شود مشکل مالی ندارد ولی دیگر پروژه در سال 95 از یک هزار و 120 میلیارد اعتبار تعیین شده 300 مییلیارد تومان تخصیص یافت و در سال 96 هنوز هیچگونه بودجه تخصیص نیافته است؛ پیگیر تخصیص بودجه هستیم تا فصل کاری را از دست ندهیم، برنامه زمانی تا سال 1402 بود که با عدم تخصیص اعتبار این زمان به عقب برمی گردد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیاء دریاچه ارومیه تصریح کرد: هرگز به پساب تصفیه نشده اجازه ورود به دریاچه ارومیه را نخواهیم داد چرا که در دریاچه ارومیه همچنان آرتمیا زندگی می کند؛ با توجه به اینکه درصد شوری آب دریاچه ارومیه افزایش یافته است آرتمیاها به محل هایی که آب رودخانه وارد دریاچه می شود پناه برده اند ولی به هیچ وجه آرتمیا از بین نمی رود.

سرخوش در پاسخ به سئوال خبرنگار باریش در خصوص وحدت و همدلی میان مسئولان مربوطه گفت: این موضوع برای کل منطقه یک بحران است و از مسئولان و نمایندگان انتظار پیگیری اعتبارات را داریم ولی برخی مسئولان بجای این اقدام از عدم اثر بخشی طرح ها حرف به میان می آورند؛ پروژه هایی که به عنوان پروژه ستاد احیا نام برده می شوند از پروژه های اولویت دار استانی می باشند که بواسطه احیاء دریاچه در آن ها کار شده است و به بیان دیگر برخی اقدامات پروژه های اجباری ستاد احیای دریاچه ارومیه هستند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید