18:47|یکشنبه, مهر 01 ,1403
تاریخ انتشار: 19 مهر 1396 - 21:03
کد خبر: 7436

افزایش قیمت طلا تاکی؟

تشدید نوسان بازار طلا طی ماه های اخیر سبب شده تا قیمت ها در بازار بار دیگر به صورت لحظه ای و روزانه تغییرکند در همین راستا به علل بررسی این موضوع طی گزارش زیر پرداختیم

افزایش قیمت طلا تاکی؟

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، تشدید نوسان بازار طلا طی ماه های اخیر سبب شده تا قیمت ها در بازار بار دیگر به صورت لحظه ای و روزانه تغییرکند.
هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز با قیمت ۱۲۴۷۵۹۰ در حال مبادله است.
در این میان با گذر از بازار و راسته طلا فروشان گاه با مردمی روبه رو می شویم که به موجب افزایش قیمت ها و تفکر اینکه قیمت طلا دوباره بالا تر می رود سعی در خرید طلا و سرمایه گذاری به وسیله آن می کنند، وحتی از زرگرها جویای افزایش یا کاهش قیمت طلا در روزهای آتی می شوند.
در همین راستا و به منظور بررسی دلیل افزایش قیمت طلا و پارامترهای اثر گذار بر آن به مصاحبه با کارشناس اقتصادی در این موضوع پرداختیم.
علی خسروزاده کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز گفت: واقعیت امر اقتصاد، وابسته به اقتصاد جهانی می باشد و فقط پارامترهای موجود در خود کشور در اقتصاد دخیل نیستند بلکه متغیرهای جهانی نیز در این راستا ایفا نقش کرده و جامعه را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در گیر این امر می کنند.
کارشناس اقتصادی با اشاره به پارامترهای دخیل در امر اقتصاد کشور ابراز کرد: پارامترهایی مثل رشداقتصاري، تورم، رکود، تجارت بین الملل گویای وضعیت اقتصادی کشورها هستند و در کنار موارد ذکر شده اقتصاد متغيرهای کلان ديگري نیز اثر گذاری بسزایی در این زمینه ایفا می کنند.
وی با اشاره به اقتصاد آمریکا افزود: اقتصاد کشور آمریکا فقط منحصر و محصور به خود کشور آمریکا نمی باشد زیرا شرکت های آمریکایی که در تمام نقاط جهان فعالیت می کنند بر اقتصاد کشور های دیگر نیز تاثیرگذار مي باشد و کشور ما نیز که در سال های اخیر دچار بیماری" تورم رکودی" است از این امر مستثنی نمی باشد، با وجود اینکه طی دو سال اخیر تورم تا حدودی برطرف شده ولی رکود هنوز پابرجاست؛ همین امر سبب شده که پول آمریکا از ارزش بیشتری برخوردار و در راستای آن اقتصاد قوی تری داشته باشد و در مقابل این امر پول ایران ضعیف و اقتصاد نیز دچار ضعف شود و حتی گاه سیر منفی در پیش بگیرد.
خسروزاده به علل افزایش قیمت طلا در بازار ایران پرداخت و تصریح کرد: حاکمیت در جهت کنترل تورم سعی در پایین نگه داشتن قیمت دلار می کند ولی گاه این امر از دست حاکمیت خارج شده و نوسان دلار بر روی  همه بخش هاي اقتصادي به شكل تورم نمود پيدا مي كند و با توجه به اينكه بازار سرمايه و شبكه بانكي با بحران مواجهه مي باشد طلا از جمله سرمایه گذاری ها است كه انتخاب می شود.
وی در ادامه گفت: وضع ابهام آور بازارهاي اتي و توهم اقتصادي و طلا مردم را به سمت سرمایه گذاری بر روی آن کشانده و چون تقاضا فراوان شده و عرضه به دلیل محدود بودن تولید طلا نمی تواند پاسخگوی تقاضا مردم باشد و قیمت طلا با افزایش روبه رو می شود
خسروزاده تاکید کرد: حالت ابهام و توهم تورم اقتصاد بسیار بیشتر از واقعیت امر تاثیر منفی خود را می گذارد.
کارشناس اقتصادی در پایان اشاره کرد: از دلایل دیگر نوسان قیمت طلا که بسیار هم موثر است عدم شفافیت اقتصاد مي باشد ، که عده ای سودجو از این زمینه بهره جسته و نبض بازار را به دست گرفته و ملتهب مي كند و با موج سواری بر روی قیمت طلا پرداخته و سود کلانی نیز از این طریق نصیب خود می کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید