05:10|شنبه, مهر 28 ,1403
تاریخ انتشار: 29 مهر 1396 - 20:42
کد خبر: 7503

فاجعه ای عظیم به نام تهاجم فرهنگی

فرهنگ متضمن مفهوم پیچیده ای می باشد، مدت ها پیش فرهنگ به مجموعه ای لز فعالیت های فکری و هنری منحصر می گردید؛ امروزه در تعریف جامع و کامل فرهنگ را در مفهوم گسترده و به منزله بافتی پیچیده و با روابطی متقابل می توان در نظر گرفت که در نهایت به مجموعه ای از سنتها و دانشها و نیز شکل های متفاوت بیان و تحقق فرد در بطن جامعه استوار است.

فاجعه ای عظیم به نام تهاجم فرهنگی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز،فرهنگ متضمن مفهوم پیچیده ای می باشد، مدت ها پیش فرهنگ به مجموعه ای لز فعالیت های فکری و هنری منحصر می گردید؛ امروزه در تعریف جامع و کامل فرهنگ را در مفهوم گسترده و به منزله بافتی پیچیده و با روابطی متقابل می توان در نظر گرفت که در نهایت به مجموعه ای از سنتها و دانشها و نیز شکل های متفاوت بیان و تحقق فرد در بطن جامعه استوار است.

فرهنگ هر جامعه شامل سطح ترقی تکنولوژی تولید، آموزش، علم خبر و ادبیات است؛ مردمان هر سرزمین دارای فرهنگ ملی خاص به خود می باشد، در حقیقت فرهنگ ملی هر سرزمین دارای خصوصیات و ویژگی های خاص آن سرزمین، که تحت عناصر تاریخی، جغرافیایی، مذهبی و عقیدتی قرار می گیرد.

به طور کلی فرهنگ ملی از پایه هافرهنگی استقلال یک سرزمین محسوب می شود و وظیفه همگانی و ملی مردم هر جامعه آن است که از فرهنگ خویش همانند سرزمین خود دفاع کنند زیرا فرهنگ هر ملت در اصل هویت و شناسنامه مردمان آن سرزمین به شمار می رود.

از این رو برای حفظ آن بایستی با جدیت کوشید و تو جه نمود که عوامل تاثیر گذار بر فرهنگ همواره ماهیتی بیگانه و بیرونی ندارند و مکانیزم ها و شیوه های که یک جامعه برای حفظ، تثبیت و انتقال فرهنگ خویش به کار می گیرند در این امر موثر و ضروری هستند.

در جوامع کنونی امری که به راحتی می تواند سبب فتح یک کشور گردد تهاجم فرهنگی می باشد که هزینه های گزاف تهاجم نظامی را نیز ندارد و به جنگ نرم مشهور است که اغلب جوامع از آن برای پیشروی در سرزمین ها بهره مند می شوند.

تهاجم فرهنگی همانگونه که از نام آن برمی آید پایه های فرهنگ یک ملت را نشانه می گیرد و رفته رفته با متلاشی نمودن ارزش های فرهنگی یک سرزمین را به پوچی می رساند و اصل هویت آنان را از بین برده و منافع و خواسته های خویش را در آن کشور جایگزین می سازند.

این نوع از تهاجم در قالب مقالات، کتاب ها، فیلم ها، سبک پوشش و اشعار صورت می پذیرد، بدیهی است که برای مقابله با این جنگ نرم باید تدابیری از سوی مسئولین فرهنگی پیش بینی شود و با برنامه جامع ترفندها، حیله ها و شگردهای دشمنان را رصد نموده وبررسی نمود تا بتوانند جامعه را از این خطر حفظ و فرهنگ غنی سرزمینمان را برای آیندگان به عنوان یک هویت به امانت گذاشت.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید