18:52|یکشنبه, مهر 01 ,1403
تاریخ انتشار: 29 مهر 1396 - 20:47
کد خبر: 7504

راه آهن ارومیه و خط بطلانی بر روی ناامیدی،یکبار برای همیشه

در روزگار کنونی که مسئله «عدم افتتاح پروژه ها ی شهری » تبدیل به یک ادبیات رایج شده است بایستی دید قصه 16ساله راه آهن ارومیه  به خانه خواهد رسید یا نه؟

راه آهن ارومیه و خط بطلانی بر روی ناامیدی،یکبار برای همیشه

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، چند صباحی است که پس از فراموشی  قطار ارومیه و جنجال های مختلف از جمله تخصیص نیافتن بودجه ،پروژه قطار مراغه-ارومیه در صدر خبری رسانه ها  قرار گرفته است. 
بایستی دانست عقبه ناتمام ماندن پروژه راه آهن به بیش از 15سال پیش باز می گردد اما  آنچه که سبب این یادداشت شد این بار استثنائاً سخن از فقدان  مدیریت و عدم تخصیص بودجه و وعده های تو خالی نیست بلکه  سخن از اختصاص یافتن بودجه170 میلیارد تومانی طی دوسال گذشته و مشاهده عینی اتمام ریل گذاری راه آهن ارومیه میباشد.
پر واضح است که ۱۶سال  محروم ماندن از شنیدن سوت قطار جفایی است که گذشتگان در حق مردم کرده اند و به عبارت دیگر امروز منتظر شنیدن سوت ۱۶ سال عقب ماندگی خود در اتصال به قطار سراسری کشور هستیم   هرچند در تحلیل موقعیت جغرافیایی منطقه که شاهراه ارتباطی ایران به اروپا است می توان بر پراهمیت بودن این ناوگان ریلی  برای کشور و مشخصا استان سهم بسزایی قائل شد.
درباره ناکامی استان در حوزه اتصال به ناوگان ریلی کشوری  تاکنون ادبیات تخصصی معتنابهی تولید شده است اما آنچه در صدر همه این ادبیات قرارداشت ،میتوان به عدم تخصیص منابع مالی به پروژه یاد کرد.
بر کسی پوشیده نیست که تا چند ماه قبل حتی در روستاهای ارومیه کمترکسی خوشبین به  اتمام پروژه راه آهن مراغه به ارومیه بود ولی با مشاهده ریل گذاری واتمام  ساختمان ایستگاه راه آهن ارومیه روزنه های امید دوباره بعد از سالیان دراز به مردم بازگشته است.
در یادداشت حاضر که حاصل یک دید کلی از پروژه راه آهن ارومیه است،به صورت کاملا موجز و مختصر ضمن نقد نحوه مدیریت گذشته پروژه راه آهن  شاهد آن هستیم که مدت کوتاهی است  که تخصیص بودجه به راه آهن مراغه به ارومیه جان تازه ای گرفته است. 
مکانیسم جدید دولت بر اتمام هرچه سریع تر  این پروژه تاکید دارد ، کما اینکه سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در سخنان اخیر خود  تاکید بر اتمام این پروژه ملی به صورت ایمنی درطی ماههای آتی دارد.
سؤال مهمی که به ذهن متبادر می شود این است  که آیا بعد از 16سال راه آهن ارومیه ختم به وعده ها و عدم افتتاح خواهد شد؟  تردیدی نیست که فارغ از هیاهوهای رسانه ای و وعده های فریبکارانه  گذشتگان  می توان با توجه به وضعیت کنونی راه آهن و مشاهده اتمام ریل گذاری خط بطلانی بر روی ناامیدی مردم از شنیدن سوت قطار یا سوت 16سال غفلتمان کشید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید