19:01|یکشنبه, مهر 01 ,1403
تاریخ انتشار: 20 آبان 1396 - 21:22
کد خبر: 7646

راهکار مبارزه با بحران کم آبی استفاده ازآبیاری نوین است/ فروش محصولات مهمترین مشکل کشاورزان آذربایجان غربی

با جایگزینی محصولات کم آب بر بجای محصولات پر آب بر کاملا مخالف هستم چون ما در تمام دنیا با آبیاری نوین می‌توانیم بحران آب را کاهش داده و حل کنیم.

راهکار مبارزه با بحران کم آبی استفاده ازآبیاری نوین است/ فروش محصولات مهمترین مشکل کشاورزان آذربایجان غربی

حسن انتظار رییس اتاق ارومیه در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز در رابطه با تغییرکاربری آذربایجان غربی از کشاورزی به صنعتی گفت: در حال حاضر استان آذربایجان غربی بصورت اتوماسیون وار صنعت را پر کرده است ولی تولید عمده ما کشاورزی بوده و نمی توان این امر را انکارکرده و صنعت کشاورزی را نادیده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: استان ما با کشاورزی آفریده شده و در این راستا مردم زحمت زیادی کشیده‌ و سرمایه گزاری بسیاری کرده‌اند، اما دولت تصمیم به توسعه صنعتی استان نموده و این کار در حال اجرا است.

رئیس اتاق ارومیه در رابطه با آبیاری محصولات و باغات متذکر شد: با جایگزینی محصولات کم آب بر بجای محصولات پر آب بر کاملا مخالف هستم چون ما در تمام دنیا با آبیاری نوین می‌توانیم بحران آب را کاهش داده و حل کنیم، در منطقه مغان کشت گسترده‌ای انجام می‌شود وبا آبیاری قطره‌ای و بارانی حتی اندکی از آن نیز هدر نمی رود و تمام این مشکلات حل شده است، حال مشکل منطقه ما نیز با اصلاح الگوی آبیاری از سنتی به نوین کاملا قابل حل می‌باشد.

 حسن انتظار درباره مشکلات کشاورزان مدعی شد: کشاورزان ما با تلاش خود کاشت و برداشت کرده و مشکلی ندارد، این ضعف بازار فروش و محدودیت آن است که باید برای مقابله با این مشکل در سواحل خلیج فارس و کشورهایی از قبیل روسیه  با هواپیمای باری برای صادرات محصولات کشاورزی استفاده کرد تا بدون مشکلات موجود در سرما و گرما درکمتر از 2 ساعت به مقصد تحویل داده شود.

وی درباره عوامل واسطه در بازار موجود اظهار کرد: کشاورزان با تلاش و زحمتی که برای محصولات خود می‌کشند باید هنگام فروش با عقل و تدبر خاصی عمل کنند به این طرق که به چند کارخانه مجاورکه تقریبا فاصله کمی با باغات کشاورزی آن ها دارند مراجعه و اعلام قیمت نمایند تا دست واسطه ها نیز از امر فروش کوتاه شود.

رئیس اتاق ارومیه در رابطه با محصولات لبنی گفت: استان آذربایجان غربی در حیطه لبنیات از ظرفیت بالایی برخوردار می‌باشد که اگر به شرکت پگاه ارومیه خوب رسیدگی شود ظرفیت تغذیه لبنیات دو استان را نیز براحتی می‌تواند تامین کند.

وی درمورد وضعیت کنسانتره و صنایع تبدیلی استان اشاره کرد: ظرفیت کنسانتره استان آذربایجان غربی بستگی به این دارد که درطی یک سال چقدر میوه وارد بازار می شود و امسال تمام کنسانتره‌های موجود بدون هیچ‌گونه مشکلی به فروش رسیده است.

حسن انتظاردر پایان سخنان خود با اشاره به صادرات محصولات اروم آدا به کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: بعضی محصولات از جمله هلو، گیلاس و آلبالو به کشورهای قاره آمریکا از جمله کانادا و خود آمریکا نیز صورت می‌گیرد و کشورهای اروپایی، آسیایی و منطقه خاورمیانه نیز بازار خوبی برای صادرات محصولات ما است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید