14:05|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 14 آذر 1396 - 22:17
کد خبر: 7826

کیفیت آب شرب خط قرمز ما و دولت می باشد/ ۷۲درصد شهروندان در استان استاندارد الگوی مصرف آب را رعایت میکنند

۷۲درصد از شهروندان ارومیه ای الگوی مصرفی را رعایت میکنند اما ۲۸ درصد الگوی مصرفی را رعایت نمی کنند که باعث احتساب باینری قیمت آب مصرفی می شود.

کیفیت آب شرب خط قرمز ما و دولت می باشد/ ۷۲درصد شهروندان در استان استاندارد الگوی مصرف آب را رعایت میکنند

خوش سیرت معاون شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی در گفتگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز گفت: بدلیل معتمد بودن شرکت آب و فاضلاب، کیفیت آب شرب خط قرمز ما و دولت می باشد، که آب سالم و بهداشتی با کیفت استاندارد و تعریف شده به صورت شبانه روز در اختیار مردم قرار دهد.

وی درباره میزان بهره مندی شهروندان در رابطه با آب شرب سالم تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب یکی از دستگاه های خدمات رسانی است که در سطح کشور و در استان بیشترین پوشش شهروند به لحاظ خدمات رسانی را دارد که صد درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات آب بهداشتی و سالم قرار داده و حدود 62.5 درصد شهروندان نیز از خدمات جمع آوری بهداشتی انتقال و تصفیه آب و فاضلاب شهری بهره مند می باشند.

خوش سیرت در ادامه افزود: در بخش آب شهروندان در سطح استان همه ساله رقمی بالغ بر ۱۵۰میلیون متر مکعب آب مصرف می شود که حدود ۸۰۰هزار خانوار شهری تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب می باشند.

وی به عوامل محدودیت مصرف آب اشاره کرد و گفت:  بر اساس استاندارهایی که در کتب علمی برای شرکت آب و فاضلاب نوشته و ارسال شده است ۱۵۰لیتر در شبانه روز برای یک شهروند می باشد، اما با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و گرمی هوا، متمرکز شدن جمعیت به سمت شهر نشینی، مهاجرت از روستاها به شهرها و پیشرفت صنعت تغییر در شرایط اقتصادی، نیاز مردم به مواد غذایی که عموما از آب استفاده می کنند و تامین تولید پوشاک و غیره، آب یکی از مواد اصلی فرایند تولید می باشد که مجموع تمامی این موارد باعث محدود شدن منابع شرکت آب و فاضلاب شده است.

معاون شرکت آب و فاضلاب استان آب را ماده استراتژیک و امنیتی خواند و توضیح داد: آب ماده حیاتی و بدون هیچ جایگزین است کهباید در قبال مصرف آن همگی دقت و احساس مسولییت کنیم تا برای نسل های آینده و تمام موجودات زنده اختصاص داده شود.

وی در روند سرانه ی مصرف خانواده ها تصریح کرد: متاسفانه سرانه ی مصرف هر شهروند در شبانه روز ۱۹۰لیتر می باشد که هر شهروند ۵۵ لیتر بیش از سرانه ی استاندارد آب مصرف می کند که اگر جمعیت شهر ارومیه ۲میلیون و صد نفر باشد، طی محاسبات مجموع سرانه مصرف غیرضروری آب در شبانه روز ۱۰۰میلیون لیتر، یعنی مازاد بر نیاز غیر واقعی است؛ بیشترین آب مصرف غیر ضروری بیشتر در بخش آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام، شستن ماشین و غیره در منازل می باشد.

خوش سیرت در خصوص هزینه های مربوط به شرکت آب و فاضلاب متذکر شد: آب و فاضلاب به عنوان مسئول تامین و توزیع آب شهری بخشی از سرمایه گذاری ها را در بخش تامین و شناسایی و کیفی سازی منابع آب اختصاص داده است در این راستا استاندارد کیفیت از سوی خود شرکت آب و فاضلاب سختگیرانه تر از استاندارد های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت می باشد، بخش دیگر در روند سرمایه گذاری برای کالای اقتصادی با ارزش، پرهزینه و کمیاب، سرمایه گذاری در  آموزش و اطلاع برای استفاده هر شهروند به نسبت نیاز است که شامل ۳ رویکرد می باشد در وهله اول آموزش همگانی مهمترین انها است و در وهله دوم اطلاع رسانی در طریقه مصرف و در وهله سوم اهمیت و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب با روشهای مختلف که باید این نکات به دقت بررسی و آموزش داده شود.

وی در ادامه توضیح داد: شرکت آب و فاضلاب و وزارت نیرو در سال اخیر در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در ابلاغیه مقام معظم رهبری در سطح کشور ۲ ماموریت مهم و اساسی را در دستور العمل قرار داد که یکی ابلاغ دستورات برای وزارت نیرو و احداث تصفیه خانه های فاضلاب برای جلوگیری از آلودگی میحط زیست و ذخایرآب های زیرزمینی برای بهره مندی شهروندان از خدمات آب شهری و ویگری نیز کاهش سرانه مصرف مشترکین بالای الگوی مصرف و رساندن آن به زیر الگوی مصرف است.

معاون شرکت آب و فاضلاب استان در راستای اجرای طرح های افزود: شرکت 19هزارو 600 شهروند پرمصرف را باید آموزش،اطلاع و کمک رسانی میکرد تا با توجه به شرایط و فرهنگ سازی چهره به چهره سرانه مصرف را کاهش می دادند که در نتیجه، مجموع برنامه های انجام گرفته با محوریت روابط عمومی شرکت در پایان کاهش مصرف قابل توجهی را در خانوارها شاهد بودیم.

وی همچنین یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب با استفاده از سیستم های نرم افزاری تمامی مشترکین پر مصرف را شناسایی کرده و به صورت چهره به چهره آموزش های همگانی را در دستور کار خود قرار داده است همچنین ۷۲درصد از شهروندان ارومیه الگوی مصرفی را رعایت می کنند که از تمام شهروندان تنها ۲۸ درصد الگوی مصرفی را رعایت نمی کنند.

خوش سیرت در خصوص انتقال فرهنگ سازی الگوی مصرف استاندارد برای شهروندان پر مصرف گفت: ارائه بروشور ها و کتابچه ها به صورت رنگی و جذاب برای کودکان و برای سرپرست این خانوارها و کمک از تکنولوژی از طریق ارائه ی تجهیزات کاهنده مصرف، آگاهی از هزینه ها، توضیع تجهیزات کاهنده ی مصرف مثل یک پرولاتور است که این قطعه برنجی در شیرهای آشپزخانه حمام دستشویی که در قسمت سر شیر بسته می شود که این مراجعات به خانواده های پر مصرف طی چند ماه متوالی پیگیری گردید که نتیجه ی آن کاهش سرانه مصرف کمتر از الگوی مصرف بود.

وی در پایان سخنان خود به تکنولوژی پرولاتورها و شیرهای اتوماتیک اشاره کرده وگفت: این قطعه در کاهش مصرف و صرفه جویی آب و هزینه بسیار بالا تاثیر گذار است که کاهنده حجم آب می باشد و به هیچ عنوان شهروند در استفاده از آب احساس کمبود آب نمی کند؛ شیرهای اتوماتیک با حمایت تولیدات داخلی در جهت بهبود الگوی مصرف و کاهش هزینه ها بسیار تاثیرگذار است

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید