15:30|جمعه, شهریور 30 ,1403
تاریخ انتشار: 17 آذر 1396 - 21:17
کد خبر: 7841

زباله های سرریز شده، نخاله های ضایعات فروشان/ تنها صحنه ای ثبت شده در گذر از ورودی ارومیه

زباله های سرریز شده در خیابان، ضایعات و نخاله های مغازه داران در پیاده رو ها اولین و تنها  منظره ای است که در ورود به شهر ارومیه می بینیم، صدای گوش خراش درب و پنجره فروشان و جوشکاران نیز تنها صدایی است که به گوش می رسد و شهر ارومیه را به معرض نمایش و معرفی می گذارد.

زباله های سرریز شده، نخاله های ضایعات فروشان/ تنها صحنه ای ثبت شده در گذر از ورودی ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز،زباله های سرریز شده در خیابان، ضایعات و نخاله های مغازه داران در پیاده رو ها اولین و تنهاترین منظره ای است که در ورود به شهر ارومیه می بینیم، صدای گوش خراش درب و پنجره فروشان و جوشکاران نیز تنها صدایست که به گوش می رسد و شهر ارومیه را به معرض نمایش و معرفی می گذارد.

اگر از سوی تبریز به ارومیه بیایید در اوایل جاده کلانتری بوی تعفن فاضلاب شهرک صنعتی کاملا مشهود است و در شب با جاده تاریک، عاری از روشنایی روبه رو می شویم که با تمامی تفاسیر ورودی شهر ارومیه که نام کلانشهر را نیز به یدک می کشد به هیچ وجه درخور و شایسته شهر و مردمان مهربان آن نیست.

با ورود به کمربندی ارومیه از جمله تصاویری که بسیار در معرض دید بوده و خودنمایی می کند وجود مغازه های جمع آوری ضایعات، درب و پنجره و آهن فروشی است که همواره پیاده روها را مملو از ضایعات و نخاله می کنند،علاوه بر این موارد با ایجاد آلودگی صوتی که تردد از این مکا‌نها را برای اهالی به ویژه مسافران تبدیل به جهنم کرده‌اند.

با کمی دقت دیدگانمان بر زمین‌های خالی و راکدی پر از زباله و ضایعات ساختمانی می افتد که موجبات تاسف را فراهم می‌آورد،وای به حال کسی که بخواهد در روزی بارانی یا برفی از این مناطق عبور کند علاوه بر اینکه با دریاچه‌های سطح خیابان روبرو می‌شود، باید موجبات گل آلود شدن سر تا پای خود را نیز فراهم ببیند.

بوی نامطلوب و تعفن آور از زباله های انباشته شده در سطل های زباله ای که اغلب به سبب کمبود سطل ها محیط اطراف را نیز به زباله‌دان تبدیل می‌کنند و متاسفانه به سبب عدم نظارت و رسیدگی صحیح چهره ارومیه را زشت و به ویران مبدل می‌سازند.

کمربندی ارومیه با وجود مساحت طولانی مستلزم پل های عابر پیاده استاندارد برای عابران در هر رده سنی می‌باشد ولی دریغ از یک عابر پیاده استاندارد در این منطقه، که افسوس را برای این کلانشهر رقم می زند؛ عابر پیاده های موجود هیچ سنخیتی برای افراد کهنسال نداشته و به سبب نداشتن پله های برقی گاه افراد ترجیح می دهند به جای سختی استفاده از این پله ها خطر را به جان خریده و از داخل کمربندی تردد کنند که خود این امر سبب تصادفات بسیاری در این منطقه می شود.

ورودی هر شهر نقشی بسیار موثر و حائز اهمیت در معرفی و شناساندن آن شهر برای همگان دارد، شاید به جرات بتوان گفت ورودی شهر نمادی برای موجودیت و جذب رهگذران و مسافران است که این امر به تنهایی می تواند نقش زیادی در راستای افزایش مسافر و توریست داشته باشد.

ورودی هر شهر نقشی بسی موثر و حائز اهمیت در معرفی و شناساندن آن شهر برای همگان دارد، شاید به جرات بتوان گفت ورودی شهر نمادی برای موجودیت و جذب رهگذران و مسافران دارد که این امر به تنهایی می تواند نقش زیادی در راستای افزایش مسافر و توریست داشته باشد.

باتمامی تفاسیر ورودی شهر ارومیه که نام کلانشهر را نیز به خود گرفته به هیچ وجه درخور و شایسته شهرمان نیست.

امید است با برنامه ریزی های منسجم از سوی مسئولین مربوطه به خصوص به سبب مطرح شدن طرح " ارومیه ۲۰۲۰" که برای رسیدن به این آرمان بایستی به ورودی شهر نیز توجه ویژه ای گردد هرچند ارومیه برای رسیدن به این طرح و مبدل شدن به عنوان یک شهر توریستی فاصله زیادی دارد ولی شاید توجه به ورودی شهر نیز خالی از لطف نباشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید