03:03|شنبه, مهر 28 ,1403
تاریخ انتشار: 19 آذر 1396 - 23:06
کد خبر: 7880

مردم بزرگترین ناجی محیط زیست هستند/ته سیگار زباله‌ای سمی و عامل انتقال بیماری خطرناک می‌باشد


ته سیگار یک ماده خطرناک وسمی است که در صورت انتقال به آب‌های زیر زمینی جان مردم و موجودات را بخطر می‌اندازد، یک فرد سیگاری با استعمال سیگار نه تنها به خود خطر می‌زساند بلکه جان هزاران شهروند را نیز تهدید می‌کند.

مردم بزرگترین ناجی محیط زیست هستند/ته سیگار زباله‌ای سمی و عامل انتقال بیماری خطرناک می‌باشد

فرزانه راجی فر مدیر موسسه ناجیان  نبض زمین در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز گفت:  این موسسه حدودا از سال 91 فعالیت خود را شروع کرده و هدف اصلی آن فرهنگ‌ سازی و حفظ طبیعت بوده است، که درآغاز  این عمل  بسیار سخت بود و دید اکثر مردم نسبت به فعالیت داوطلبین جالب نبود و چون هدف اصلی این موسسه فرهنگ سازی بود برای گرفتن نتیجه نیازمند زمان بودیم.

وی در رابطه با وظایف ناجیان سبز افزود: جمع آوری زباله ها از فعالیت های موسسه نمی‌باشد بلکه وظیفه شهرداری است که این اهم را به نحو احسن انجام ‌می‌دهد و شهرداری بعد از 4 الی 5 برنامه ی ناجیان سبز دست یاری و حمایت را به موسسه داد.

راجی فر در اشاره ای به فعالیت داوطلبین برای جمع آوری زباله های شهروندان گفت: زمانی که مردم نظاره‌گر فعالیت‌ های داوطلبین ناجیان سبز می‌شوند که زباله های شهروندان را با همان لباس های عادی و فقط به عشق طبیعت و محیط زیست جمع آوری می‌کنند ناخودآگاه دید و نگرش تغییر پیدا میکند.

وی متذکر شد: شهروندان برای حفظ محیط زیست از معضل کیسه های نایلونی و زباله ها چشم به برنامه های دولت نداشته باشند چرا که هرکس باید از کارها و رفتارهای خویش یک ناجی برای طبیعت باشد.

مدیر موسسه ناجیان سبز مهمترین فعالیت تشکل را جمع آوری ته سیگارها خواند و گفت: یکی از برنامه‌های مهم تشکل جمع آوری ته سیگارها می‌باشد که حدود 3 سال این طرح بر مبنای فرهنگ سازی جهت جلوگیری از نادیده گرفته شدن این زباله‌ی بسیار سمی اجرا شده است که متاسفانه بیشترین زباله‌ در جهان ته سیگار می‌باشد، ته سیگارها زباله های بسیار سمی هستند که درنفوذ مواد سنگین و خطرات آن به آب‌های زیرزمینی توسط مخطوط شدن با آب باران منتقل می‌شود که تنها یک فرد با استعمال آن متحمل ضرر نمی‌شود بلکه جان هزاران شهروند را نیز تهدید میکند.

وی فصل زمستان را آغاز فعالیت ناجیان نبض زمین در مدارس برشمرد و خاطرنشان کرد: در زمستان بیشترین فعالیت موسسه در مدارس صورت می‌گیرد که درب بطری به عنوان کوچکترین زباله به دانش آموزان منتقل می‌گردد زیرا این پروسه برای دانش آموزان به صورت عملی آموزش داده می‌شود که بسیار برای بچه ها جذاب است، ما درب بطری را به عنوان سمبلیک به بچه ها انتقال می‌دهیم که این درب بطری‌ها طی جمع آوری به بازیافت انتقال داده می‌شوند تا بتوانیم از کوچکترین زباله ی قابل بازیافت برای بهزیستی و نیازمندان ویلچر تهیه کنیم، هدف از این عمل این است که هم جنس جدید تولید و هم اینکه برای معلولین نیازمند ویلچر تهیه شوند. 

راجی فر با مخاطب قرار دادن فرهنگیان گفت : فرهنگیان منتظر یک ابلاغیه، یک جلسه، دستور، تصویب مجلس، کتاب چاپ شده سازمان در مورد محیط زیست نباشند و از هر لحظه و هر برنامه‌ی عملی برای روشن کردن تفکر دانش آموزان نسبت به طبیعت اقدام کنند.

وی در ادامه به آموزش دبیران برای دانش آموزان تاکید کرد: آموزش در یک کلاس 30 نفره تنها محدود به همان کلاس نبوده بلکه آنها انتقال دهنده به یک جامعه خواهند بود که هدف ناجیان سبز تشکیل اکیپ‌های داوطلبانه مردمی به صورت هرمی می‌باشد و در این راستای مهم دانش آموزان نقش بسیار فراوانی دارند.

راجی فرهمچنین در خصوص عدم استفاده و به حداقل رساندن از مصرف کیسه های نایلونی گفت: شهروندان باید الگوهای مصرف کیسه های نایلونی را که در طول بیش از 300 سال بازیافت می‌شود به حداقل برسانند. 

مدیر موسسه ناجیان نبض زمین در پایان سخنان خود افزود: نتیجه تلاش ناجیان سبز که تماما به عشق حفظ طبیعت و بالا بردن سطح دید و فرهنگ جامعه می‌باشد بعد از حدود 5 سال بارور گردیده که سطح فرهنگ، درک زیست محیطی شهروندان در سال جاری نسبت به سال‌های قبل بسیار رشد کرده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید