فرودگاه ارومیه تنها عنوان بینالمللی را یدک میکشد
سرویس اجتماعی باریش، توسعه راههای ارتباطی از جمله حمل و نقل ریلی، هوایی و جادهای از ابزارهای لازم برای توسعه و پیشرفت هر استانی به شمار میرود.
آذربایجان غربی به رغم برخوداری از ظرفیت و پتاسیلهای بکر در زمینه دستیابی به شاخصهای توسعه پایدار هنوز که هنوز است کمیتش در برخی از الزامات توسعه از جمله بهرهمندی از راههای ارتباطی لنگ میزند و فرودگاه ارومیه که عنوان بینالمللی را چندسالی است یدک میکشد هنوز برنامه مشخصی برای پروازهای خارجی ندارد و روزی نیست که مسافران مسیر هوایی تنها پرواز خارجی این فرودگاه سرگردان و بلاتکلیف نباشند.
مدتی پروازشان به دلیل عدم تامین سوخت از سوی طرف قرداد لغو میشود و روزی هم که پرواز برقرار است چمدانشهایشان در فرودگاه مبداء جا میماند تا بیبرنامگی و آشفته حالی فرودگاه بینالمللی ارومیه پیش از پیش نمود پیدا کند.
برنامه پروازهای داخلی فرودگاه ارومیه نیز برای خود قصهای مفصل دارد چون همیشه محل گلایه و نارضایتی مسافران است از تاخیرهای چند ساعته گرفته تا کیفیت نداشتن خدمات ارائه شده به مسافران.
فرودگاه ارومیه با یدککشی عنوان بینالمللی برای خود تنها فقط یک پرواز در مسیر خارجی دارد و اینکه این عنوان را چطور تنها با یک راه اندازی یک مسیر هوایی میتوان به این فرودگاه نسبت داد، خود مثنوی هفت من کاغذ است اما جای تامل است که چرا آذربایجان غربی علیرغم داشتن ظرفیتهای لازم هنوز از داشتن زیرساختهای متناسب با توسعه پایدار در حوزه حمل و نقل در مرکز استان عقب مانده است!
هم مرز بودن آذربایجان غربی با چند کشور که این استان بخصوص شهر ارومیه را به دروازه اتصال به اروپا تبدیل کرده ظرفیتی است که مواهب و برکات آن بیشتر از اینکه شامل حال مردم استان شود به نفع مردم استانهای همجوار تمام میشود چرا که بیشتر مسافران خارجی این استان به دلیل کمبود امکانات در حوزه حمل و نقل از مسیر تبریز به سایر استانهای کشور استفاده میکنند و البته کم نیستند مسافرانی و گردشگران داخلی که هنوزم هم برای مسافرت به سایر استانها مجبور میشوند ابتدا به تبریز میروند.
گفتنی است؛ که چالش عدم توسعه تنها به حوزه حمل و نقل هوایی مربوط نمیشود و حمل و نقل ریلی استان که بعد از سالها انتظار تنها چندماهی است به ثبات رسیده هنوز لنگ لنگان حرکت میکند و شاید با این همتی که از مسئولان سراغ داریم سالها زمان لازم دارد تا این صنعت نوپای حمل و نقل استان به تکامل مورد قبول برسد و این امر را میتوان به راحتی از مقایسه آمار گردشگران داخلی و خارجی استان با استانهای همجوار مشاهده کرد و به نظر میرسد چرخ توسعه آذربایجان غربی را میتوان با تکیه بر داشتههای استان با برنامهریزی مدون که قابلیت اجرایی داشته باشد به حرکت درآورد به شرط آنکه کمی هم چانشی عزم و همت مسئولان پای کار باشد در غیر این صورت آذربایجان غربی نه تنها با این برنامهگی امیدی به پشرفت و توسعه ندارد بلکه باعث فرار سرمایه گذاران و گردشگران خارجی نیز خواهد شد و نتیجه آن می شود که در بسیاری از شاخصهای توسعه هم اینک در رقابت با استانهای همجوار در رتبه های قعر جدول قرار داریم.
نظر دهید