ایجاد مشکل در تهیه بلیت برگشت ارومیه_استانبول
کمال پرهیزکار، مدیرکل فرودگاههای آذربایجان غربی در گفتوگو با خبرنگار سرویس اجتماعی بارش با بیان اینکه در کل دنیا تنها دو عنوان بینالمللی و مرز هوایی برای فرودگاهها تعریف شده ، اظهار کرد: هر فرودگاهی که بتواند زیرساختها و امکانات گذرنامه و گمرک را در محل فراهم کند قابلیت برقراری پرواز بینالمللی را دارد و این یک قاعده جهانی است.
وی ادامه داد: در کشور با توجه به تقسیمبندی فرودگاهها به دو دسته بینالمللی و مرز هوایی، هشت فرودگاه بینالمللی وجود دارد و بقیه فرودگاههایی که در آنها پرواز خارجی انجام میشود فرودگاه مرزهوایی هستند ولی از آنجا که برند مرز هوایی در نگاه برونمرزی معنی و مفهوم ندارد برای شناخته شدن در عرف جهانی در تابلوی معرفی عنوان بینالمللی قید میشود.
این مسئول با بیان اینکه عنوان فرودگاه مرز هوایی تنها به خاطر اینکه پروازهای حج انجام شود، شکل گرفته است، تصریح کرد: به تمام فرودگاههایی که پروازهای خارجی از آن انجام میشود صرفنظر از تعداد پروازها بینالمللی اطلاق میشود ولی در داخل کشور به عنوان فرودگاه مرز هوایی شناخته میشود مگر اینکه پایانه گمرک و گذرنامه به طور شبانهروز در فرودگاه مستقر و فعال باشد.
پرهیزکار در ادامه با اشاره به تفاوتهای جمعیتی و اقتصادی ارومیه و تبریز در مقایسه زیرساختهای فرودگاهی این دو شهر، گفت: جمعیت تبریز در مقایسه با ارومیه دو برابر است و آذربایجان شرقی استانی کاملاً صنعتی محسوب میشود اما اقتصاد آذربایجان غربی مبتنی بر کشاورزی بوده و به دلیل اینکه حوزه صنعت بر پایه مراودات تجاری است به طبع تعداد مسافرانی که از فرودگاه تبریز تردد دارند در مقایسه با ارومیه زیاد است اما در آذربایجان غربی به دلیل تکیه بر اقتصاد کشاورزی تردد مسافران فصلی است.
کاهش تعداد مسافران خارجی به تاثیر از نوسانات قیمت ارز
مدیرکل فرودگاههای آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به توقف مقطعی پروازهای ترکیه از مسیر هوایی ارومیه، یادآور شد: پروازهای ارومیه به استانبول در تابستان سه پرواز توسط شرکت هواپیمایی آسمان انجام میگرفت اما به دلیل مشکلاتی ناشی از نوسانات قیمت ارز نه تنها در فرودگاه ارومیه بلکه در بیشتر فرودگاههای کشور تعداد مسافران خارجی به شدت کاهش پیدا کرد چون قیمت بلیتهای خارجی به تأثر از قیمت دلار افزایش قابل ملاحظهای داشت.
با افزایش قیمت ارز، بلیت برگشت ارومیه_استانبول چند برابر شد
وی تصریح کرد: قبل از افزایش نرخ دلار، قیمت بلیت رفت و برگشت ارومیه به استانبول از شرکت هواپیمایی آسمان بین 550 هزار تومان تا نزدیک به 850 هزار تومان در تابستان عرضه میشد اما بعد از تغییر قیمت دلار مسافر تنها یک مسیر را میتوانست با قیمت فوق خریداری کند و بلیت مسیر برگشت از آژانسهای استانبول ترکیه به فروش میرفت که با توجه به افزایش قیمت دلار، فقط بلیت مسیر برگشت استانبول به ارومیه یک میلیون و 400 هزار برای مسافر تمام میشد.
مدیرکل فرودگاههای آذربایجان غربی با بیان اینکه نبود امکان برای تهیه بلیت برگشت از استانبول به ارومیه در داخل کشور سبب گلایه و نارضایتی مسافران نیز شده بود، به مشکلات تأمین سوخت ایرلاین های ایرانی در فرودگاههای ترکیه اشاره کرد و افزود: بنابراین عملاً تنها امکان پرواز برای هواپیماییهای دوربرد که بدون سوختگیری مسیر رفت و برگشت را انجام دهند باقیمانده بود و در عمل هواپیمایی طرف قرارداد موفق به اجرای پرواز بدون سوختگیری نشد و پروازهای خارجی فرودگاه ارومیه به مسیر ترکیه به شرکت هواپیمایی آتا واگذار شد که از 24 دی ماه جاری در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته انجام میشود و پروازهای فعلی در مسیر ارومیه به استانبول برخلاف گذشته که در نیمه شب انجام می شد در ساعات ظهر برقرار است.
نظر دهید