آمار تکاندهنده مصرف لوازم آرایشی در ایران
به گزارش سرویس اجتماعی باریشنیوز؛ در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص داده و آمار ۲۹ درصدی مواد آرایشی مصرفی در منطقه خاورمیانه متعلق به کشور ماست. ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. ۱۴ میلیون زن ایرانی در برابر ۱۴۰ میلیون نفر زن در خاورمیانه به میزان ۲/۱ میلیارد دلار از بازار ۷/۲میلیارد دلاری بازار فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه محسوب میشوند. اغلب اجناس در بازار ایران تقلبی، نامرغوب و چینی هستند و لوازم آرایشی قاچاق بدون هیچ گونه نظارت و مجوزی در فروشگاهها و حتی کنار خیابان به فروش میرسند. در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص داده و آمار ۲۹ درصدی مواد آرایشی مصرفی در منطقه خاورمیانه متعلق به کشور ماست. سن مصرف دختران به ۱۴ رسید! ایران دومین مصرفکننده لوازم آرایشی در خاورمیانه است و متاسفانه سن مصرف لوازم آرایشی به ۱۴ سال رسیده است! جامعه شناسان معتقدند گاه آرایش بیش از حد و غیرمتعارف در دختران و پسران تبدیل به ابزاری برای کسب قدرت اجتماعی و لجبازی میشود، آنها کج دهنی خود به برخوردهای نسنجیده خانواده و اجتماع را با رنگهای تند صورت هایشان یا هر نوع هنجارشکنی ممکن نشان میدهند.
در وضعیت امروز اقتصادی تا کنون مغازه لوازم آرایشی در بازار تعطیل نشده است، مگر اینکه به صورت ساعتی کار را تعطیل کرده باشند. گاهی اوقات کالایی را با مبلغ ۵۰ هزار تومان میخریدند و بعد از حساب کتاب متوجه میشدند در عرض یک ساعت قیمت آن افزایش داشته و میماندند که آن را بفروشند یا نفروشند، بخرند یا نخرند. اگر آن جنس را بفروشد میتواند با همان قیمت جدید که نمیداند چند است، جایگزین کند یا نه؟ به همین دلیل همکاران ترجیح میدادند یک روز از قید سود فروششان بگذرند تا قیمت آن محصول به ثبات برسد. نه به این دلیل که یک کالا را احتکار کنند بلکه به این دلیل که تکلیف کار خودشان را بدانند. البته در بسیاری از مواقع مغازه را تعطیل نمیکنند اما محصولی هم نمیفروشند و این اتفاق چند بار رخ داده است. این صحبتها را امیری در ادامه حرفهایش میزند.
پر فروشترین محصولات آرایشی
رُژ لب، ریمل، خط چشم، پنکک، مداد چشم و کرم پودر پرفروش محصولات آرایشی هستند که او عرضه میکند و معتقد است: «چرخهی فروش عطر و ادکلن قویتر از چرخهی لوازم آرایشی است. گرچه قیمتها بالاتر رفته است اما جایگزینهایی برای آن آمده که اگر بهتر از عطرها با قیمتهای قبلی نباشند، بدترهم نیستند. شاید پارسال یک برند معروف عطر را میتوانستید با قیمت ۳۸۰ هزار تومان تهیه کنید اما در حال حاضر میتوان همان برند را با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تهیه کرد. کالایی با قیمت ۱۵۰ هزار تومان هم میتوان در این حوزه پیدا کرد. شاید این محصول همان برند نباشد اما میتوان مشابه همان بو را با این قیمت تهیه کرد.»
ایران دومین کشور پرمصرف
او درباره کاهش سن مشتریهایش در سالهای گذشته اظهار میکند: «هر چه جامعه نسبت به مصرف لوازم آرایشی بهروز میشود، سن مصرف آن هم پایین میآید. در برههای یک دختر تا زمانی که ازدواج نمیکرد نمیتوانست به ابروهایش دست بزند و برخی از مسائل در جامعهی ما تابو بود اما در حال حاضر این مسائل وجود ندارد. سن مشتریهای ما هم نسبت به قبل پایینتر آمده است. زمانی مادر یا خواهر خانواده لوازم آرایش میخریدند و اعضای دیگری که سن پایینی داشتند به صورت پنهانی و مخفیانه از این لوازم استفاده میکردند اما امروزه این افراد کوچک خودشان برای خرید لوازم آرایش اقدام میکنند و به عبارتی در این زمینه سنتشکنی شده است.» حوزه لوازم آرایش یکی از بحثبرانگیزترین حوزهها در ایران است. طبق بررسیهای یک گروه تجاری هلندی درباره صادرات و واردات لوازم آرایش در سال ۲۰۱۷، حجم واردات لوازم آرایشی در ایران ۱/۲ میلیارد دلار بوده در حالی که حجم کل واردات لوازم آرایش خاورمیانه ۲/۷ میلیارد دلار است. این میزان از واردات، ایران را در رتبه دوم بعد از عربستان سعودی قرار میدهد. بر اساس آماری که موسسه تحقیقی گالوپ درباره ایران منتشر کرده است، طبق نظرسنجی از زنان شاغل بالای ۱۵ سال در سال ۲۰۱۵، زنان ۳۰ درصد درآمد ماهانه خود را صرف خرید لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقبت پوست میکنند. این آمار در آلمان ۵/۱ درصد، در فرانسه و انگلیس ۷/۱ درصد و در ایتالیا ۸ درصد را به خود اختصاص میدهد. با این حساب ایران دو برابر بیشتر از کشورهایی مانند ایتالیا و سه برابر کشورهای انگلیس و لوازم آرایش میخرند. همچنین بر اساس آمارهای گمرک در ۱۰ ماهه نخست امسال میزان واردات فرآوردهها برای آرایش لب حدود ۷۵ تن معادل سه میلیون و ۱۰۸ هزار دلار بوده است. این فرآوردهها معمولا از سه کشور آلمان، فرانسه و ترکیه وارد میشوند که ارزش ریالی آن حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. از طرفی در ۱۰ ماهه نخست امسال حدود ۴۶ تن از فرآوردهها برای آرایش ناخن دست و پا به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به کشور وارد شده است. این فرآوردهها هم عمدتا از سه کشور آلمان، فرانسه و ترکیه وارد شدهاند. در این مدت حدود ۲۷ تن دستمال مرطوب بهداشتی و آرایشی وارد کشور شده که ارزش آن حدود ۱۹۱ هزار دلار یعنی ۷۳۰ میلیون تومان بوده است. بستهبندی بسیاری از تولیدات آرایشی و بهداشتی داخل کشور هم وارداتی هستند که روی قیمت تمامشده محصولات داخلی تاثیر گذاشتهاند و موجب افزایش قیمت این محصولات شدهاند. میزان واردات ظروف بستهبندی برای محصولات آرایشی و بهداشتی هم هزار و ۶۰۰ تن معادل سه میلیون و ۲۳۵ هزار دلار و به ارزش ریالی ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. شاید گردش مالی ۶۵ هزار میلیارد تومانی، حاصل یک فرآیند فرهنگی و اجتماعی در جامعه ماست و نشان میدهد عرضه و تقاضا به نسبت هم وجود دارند؛ چرخهای که بسیاری از مسائل فردی و جمعی مثل محدودیتهای حاضر در جامعه، تمایل زنان و مردان به زیبایی بیشتر و عوامل دیگر در آن نقش دارند. بالاتر بودن تعداد دختران نسبت به پسران و تغییر ملاکهای ازدواج از دیگر علل علاقه مندی آنها به متفاوت بودن است. به گفته بسیاری از جوانان، اولین ملاکها برای ازدواج، ثروت و زیبایی هستند و قابلیت فرد برای درآمدزایی و رشته و مدرک تحصیلی در درجه دوم قرار دارند. به این ترتیب زمانی که چهره اولین عامل انتخاب محسوب شود، طبیعی است که فرد از بابت ظاهرش نگران باشد. یکی از عوارض مصرف این لوازم پیری زودرس و ایجاد چین و چروک است. عارضه دیگر تغییر رنگ پوست است که میتواند منتشر و یا به صورت لکهای باشد. ولی شایعترین عارضه مواد آرایشی و دارویی در پوست، تحریک و حساسیت پوستی است.
(منبع روزنامه آرمان)
نظر دهید