تخفیف، راهکاری جدید برای گرانفروشی در فروشگاه های زنجیره ای
سرویس اجتماعی باریش نیوز، این زد و بندها بیشتر از سوی فروشندگان و با همکاری شرکت بسته بندی کننده و یا تولید کننده صورت گرفته است. این موضوع از مدت ها قبل نیز مورد بررسی قرار گرفته و بسیاری از فروشگاههای زنجیره ای متهم به ارایه تخفیف های صوری می کنند و با بالاتر زدن قیمت کالاها سود بسیاری را سرازیر صندوق های خود می کنند. اما اخیرا موضوع ارایه تخفیف های صوری و سودجویی فروشگاهها در شرایط اقتصادی فعلی به اندازه ای رسیده است که واکنش برخی مسئولان را به دنبال داشته است.
بعضا دیده میشود که فروشندگان با همکاری و زد و بند با شرکت بسته بندی کننده و یا تولید کننده، قیمت روی کالا را بالاتر ثبت میکند که بعداً برای اعمال تخفیفهای جذاب، آزادی عمل بیشتری داشته باشد. اسفنانی نظارت موثر و دقیق در مرحله تولید، بسته بندی و سپس قیمت گذاری و عرضه را راهکار و چاره جلوگیری از تخلفات عامدانه بازار حبوبات عنوان کرد و افزود: برای نظارت دقیق و موثر بر این چرخه، باید از رفتارها و تصمیمات جزیرهای پرهیز کرد و مسئولیت نظارت را بر عهده یک واحد متمرکز و منظم قرار داد در این خصوص وزارتخانههای صمت و جهاد کشاورزی میتوانند مهمترین و موثرترین نقش را ایفا کنند.
این روزها نیز با کاهش قدرت خرید مردم، حذف یا کاهش سهم برخی اقلام کالایی از سبد مصرفی خانوارها و تشدید رکود حاکم بر بازار، موجب شده تا علاوه بر تخفیفهای دستوری ستاد تنظیم بازار برای ایجاد آرامش در بازار کالاها، بازار تخفیفهای مناسبتی(سالگرد تاسیس، توسعه شعب و…) انواع فروشگاههای زنجیرهای، مالها و هایپرمارکتها داغتر شود. اما منشأ و شیوه تامین مالی این تخفیفها و جشنوارهها چیست؟ این تخفیفها تا چه حد واقعی و قادر به اقناع مشتریان است یا کالاهای عرضه شده در چارچوب این شیوه فروش از نظر کیفیت و قیمت تا چه حد مطلوب است؟!
در پیام های مردمی یکی از مخاطبان اظهارداشت: چندی پیش که برای خرید به یکی از این فروشگاه های زنجیره ای مراجعه کردم، چند قلم کالا را در سبد خرید گذاشتم و پس از پرداخت مبلغ رسید را از صندوقدار گرفتم و طبق معمول پس از کنترل مبالغ و کالاهای خریداری شده، نگاهی هم به متن پایانی رسید کردم که نوشته بود:سود شما از این خرید...ریال می باشد. بی اختیار بدون اینکه بدانم این تخفیف ها از کجا و به چه علت اعمال می شود، احساس رضایتمندی خوبی بابت این تخفیف داشتم.وقتی به خانه رسیدم و همه کالاها را چک کردم متوجه شدم قیمت همه محصولاتی که از فروشگاه زنجیره ای خریداری کرده ام، بسیار بالاتر از قیمت محصولاتی است که از سوپرمارکت محله قبلا خریداری کرده بودم، می باشد. در این میان بعضی از مردم گاها از عدم ارائه فاکتور از این فروشگاه ها نیز شکایت دارند.
حال با بررسی این اوضاع مهمترین پرسشی که در این باره وجود دارد این است که ارائه تخفیف در فروشگاههای زنجیرهای با این همه تورم و گرانی چه قانونی دارد؟ چرا این فروشگاه ها به اسم تخفیف عملا گرانفروشی می کنند ؟و در پایان اینکه آیا از سوی نهادها مربوطه نظارتی بر این فروشگاه ها صورت می گیرد؟
نظر دهید