124، سامانهای که سامان ندارد!
سرویس اجتماعی باریش نیوز، سامانه ۱۲۴ از سال ۱۳۷۳ به دنبال سیاستگذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت وقت، همزمان با احیای سازمان تعزیرات حکومتی راهاندازی شد. هدف از تشکیل این سامانه دریافت شکایات مردمی از تخلفاتی همچون گرانفروشی، کمفروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، عرضه و فروش کالاهای قاچاق، فروش اجباری، درج نکردن قیمت روی جنس، صادرنکردن صورتحساب برای مشتری، رعایت نکردن مقررات بهداشتی، حراج و فروش فوقالعاده غیرقانونی، فروش کالا از طریق قرعهکشی، مجهز نبودن واحدهای صنفی به دستگاه توزین دیجیتالی و تداخل صنفی است که در یک سال گذشته نیز اعلام قیمت کالاهای پرمخاطب به وظایف این سامانه افزوده شده است.
بر اساس اعلام رسمی دولت، مردم میتوانند با مشاهده یکی از این تخلفات، گزارش بدهند و از فرد متخلف شکایت کنند و دولت هم موظف است بیدرنگ به شکایتها رسیدگی و خطاکاران را مجازات یا به دستگاه قضایی معرفی کند. اما برخی از شهروندان میگویند که در بسیاری از موارد، تماسها با ۱۲۴ به هیچ جا نمیرسد و این سامانه بیشتر اوقات پاسخگوی مردم نمی باشد.
رضایت مندی مطلوبی در این خصوص در میان آحاد مختلف جامعه وجود ندارد. مردم برای مطرح کردن شکایات خود باید دقایق زیادی را پشت خط تلفن وقت تلف کنند و در نهایت هم نتیجه خاصی برای آن ها ندارد.
سخن آخر اینکه پاسخگویی به شکایات شهروندان و خواسته های آنان وظیفه مسئولان است تا از این طریق ضمن افزایش اعتمادسازی، موجب کاستن تخلفات اقتصادی و جلب اعتماد عمومی در بهره گیری از کالا و خدمات برای عموم مردم ایجاد شود و مسئولان مربوطه نباید از هدف اصلی ایجاد این سامانه غافل بمانند بخصوص در این شرایط که شهروندان به خاطر بحران اقتصادی و شیوع کرونا بیشتر ز هر زمان دیگری به حمایت آنان نیاز دارند.
نظرت کاربران
قربانعلی محمدی
1400/02/06 - 15:36اقا مسولی نیست همه درخوابندزنگ هم بزنید کسی برنمی دارد
نظر دهید