هشدار ! کاهش چشمگیر رتبه های برتر کنکور 1400 در استان
سرویس اجتماعی باریش نیوز ، در این روزها با اعلام نتایج اولیه کنکور 1400 ، دانش آموزان و مشاوران تحصیلی زیادی به تکاپو افتاده و درگیر کشمکش های انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه هستند . آنچه تعیین کننده محل تحصیل دانش اموزان است رتبه و تراز آنها در کنکور می باشد اما آنچه در آمارهای استان به نظر می رسد نتیجه مطلوبی را به همراه ندارد .
برخلاف سال های گذشته که شاهد نتایج بهتری از کنکوری های استان بوده ایم ، امسال با کاهش رتبه برتری های استان روبه روییم و این موضوع سوال برانگیز است . با اینکه حدود 5 درصد آمار رتبه های زیر 100 کنکور 1400 متعلق به استان آذربایجان غربی می باشد اما با توجه به موفقیت ها و سربلندی های سال گذشته دانش آموزان استان ، این آمار ،پسرفتی بیش نیست . خوی ، ارومیه و مهاباد هرساله از شهرستان هایی با آمار بالای قبولی کنکور در استان بوده اند و با این همه امسال با کاهش آمار قابل توجهی روبه رو شده اند .
از علل کاهش این آمار می توان به عدم آشنایی مدرسان آموزش پرورش با ابزارآلات تدریس مجازی اشاره کرد .کم کاری های صورت گرفته در تدریس می تواند از دلایل کاهش آمار رتبه برتری های استان باشد . شرایط تدریس انلاین دامنه وظایف معلمان و مدرسان آموزش پرورش را گسترش داده و نداشتن تخصص در این امور باعث مشکلاتی در تدریس شده که نتایج نا مطلوبی را رقم زده است .
از سویی می توان عدم همکاری دانش آموزان با مدرسان را نیز یکی از این علل دانست .آمار نشان می دهد فارغ از کاهش رتبه برتری ها با کاهش معدل دانش آموزان در مدرسه نیز روبه روییم . عدم رسیدگی درست به نحوه تحصیل دانش آموزان در خانه بی تاثیر نخواهد بود . اولیای دانش آموز برای کسب روزی حلال در تلاش و کشمکش است و ملزم به کار در خارج از خانه است و دانش آموز سر به هوا و بازیگوش امروزی ملزم به حضور در خانه و تحصیل از راه دور است . عدم جذابیت در تدریس مدرسان باعث بی انگیزه شدن دانش آموزان برای تحصیل می شود و قطعا این نتیجه ی مطلوبی نخواهد داشت . با توجه به جذابیت فضای مجازی برای سنین پایین قطعا میل به تحصیل انلاین در دانش آموزان رو به کاهش خواهد بود .
علاوه براین موضوعات ، همه ساله امار بالایی از قبولی های کنکور استان متعلق به مناطق محروم و کم امکانات است که به واسطه مجازی شدن تدریس مدارس ، دسترسی این قشر به امکانات برق و اینترنت و تلفن همراه کمتر است و محدودیت هارا برایشان هرچه بیشتر می کند . در قدم های اول مسیر تدریس انلاین ، تعداد زیادی از مردم با عدم توانایی خرید امکاناتی همچون گوشی و لب تاب رو به رو بوده اند . با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور مردم همچنان با این مشکلات گریبان گیرند و نه تنها چیزی از مشکلاتشان کم نشده بلکه به انها اضافه هم شده است .
درگیری خانواده ها و خود دانش آموزان با کرونا نیز از عوامل متاثر در امار رتبه برتری های کنکوری است . به طور میانگین هر دانش آموز کنکوری با چند بیمار مبتلا به کووید 19 و با یک خانواده ی داغدار در ارتباط است . اسیب روحی روانی وارده به دانش اموزان در این امار بی تاثیر نیست .
با توجه به مشکلات موجود دانش آموزان کنکوری ، از مسئولین مربوطه انتظار می رود که تمهیدات لازم را برای کنکور 1401 اتخاذ کنند . برگزاری دوره های لازم برای مدرسان ، طراحی روش های جذاب تدریس انلاین ، رسیدگی بیشتر خانواده ها در تحصیل فرزندانشان ، ایجاد امکانات لازم در مناطق محروم ، تسریع در واکسیناسیون دانش آموزان و معلمان و خانواده ها می تواند اولین قدم های اصلاح این آمار باشد . امید که شاهد آمار بهتری برای سال اینده باشیم .
در این روزها با اعلام نتایج اولیه کنکور 1400 ، دانش آموزان و مشاوران تحصیلی زیادی به تکاپو افتاده و درگیر کشمکش های انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه هستند . آنچه تعیین کننده محل تحصیل دانش اموزان است رتبه و تراز آنها در کنکور می باشد اما آنچه در آمارهای استان به نظر می رسد نتیجه مطلوبی را به همراه ندارد .
برخلاف سال های گذشته که شاهد نتایج بهتری از کنکوری های استان بوده ایم ، امسال با کاهش رتبه برتری های استان روبه روییم و این موضوع سوال برانگیز است . با اینکه حدود 5 درصد آمار رتبه های زیر 100 کنکور 1400 متعلق به استان آذربایجان غربی می باشد اما با توجه به موفقیت ها و سربلندی های سال گذشته دانش آموزان استان ، این آمار پسرفتی بیش نیست . خوی ، ارومیه و مهاباد هرساله از شهرستان هایی با آمار بالای قبولی کنکور در استان بوده اند و با این همه امسال با کاهش آمار قابل توجهی روبه رو شده اند .
از علل کاهش این آمار می توان به عدم اشنایی مدرسان آموزش پرورش با ابزارآلات تدریس مجازی اشاره کرد . کمکاری های صورت گرفته در تدریس می تواند از دلایل کاهش آمار رتبه برتری های استان باشد . شرایط تدریس انلاین دامنه وظایف معلمان و مدرسان آموزش پرورش را گسترش داده و نداشتن تخصص در این امور باعث مشکلاتی در تدریس شده که نتایج نا مطلوبی را رقم زده است .
از سویی می توان عدم همکاری دانش آموزان با مدرسان را نیز یکی از این علل دانست . امار نشان می دهد فارغ از کاهش رتبه برتری ها با کاهش معدل دانش آموزان در مدرسه نیز روبه روییم . عدم رسیدگی درست به نحوه تحصیل دانش اموزان در خانه بی تاثیر نخواهد بود . اولیای دانش آموز برای کسب روزی حلال در تلاش و کشمکش است و ملزم به کار در خارج از خانه است و دانش آموز سر به هوا و بازیگوش امروزی ملزم به حضور در خانه و تحصیل از راه دور است . عدم جذابیت در تدریس مدرسان باعث بی انگیزه شدن دانش آموزان برای تحصیل می شود و قطعا این نتیجه ی مطلوبی نخواهد داشت . با توجه به جذابیت فضای مجازی برای سنین پایین قطعا میل به تحصیل انلاین در دانش آموزان رو به کاهش خواهد بود .
علاوه براین موضوعات ، همه ساله امار بالایی از قبولی های کنکور استان متعلق به مناطق محروم و کم امکانات است که به واسطه مجازی شدن تدریس مدارس ، دسترسی این قشر به امکانات برق و اینترنت و تلفن همراه کمتر است و محدودیت هارا برایشان هرچه بیشتر می کند . در قدم های اول مسیر تدریس انلاین ، تعداد زیادی از مردم با عدم توانایی خرید امکاناتی همچون گوشی و لب تاب رو به رو بوده اند . با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور مردم همچنان با این مشکلات گریبان گیرند و نه تنها چیزی از مشکلاتشان کم نشده بلکه به انها اضافه هم شده است .
درگیری خانواده ها و خود دانش آموزان با کرونا نیز از عوامل متاثر در امار رتبه برتری های کنکوری است . به طور میانگین هر دانش آموز کنکوری با چند بیمار مبتلا به کووید 19 و با یک خانواده ی داغدار در ارتباط است . اسیب روحی روانی وارده به دانش اموزان در این امار بی تاثیر نیست .
با توجه به مشکلات موجود دانش آموزان کنکوری ، از مسئولین مربوطه انتظار می رود که تمهیدات لازم را برای کنکور 1401 اتخاذ کنند . برگزاری دوره های لازم برای مدرسان ، طراحی روش های جذاب تدریس انلاین ، رسیدگی بیشتر خانواده ها در تحصیل فرزندانشان ، ایجاد امکانات لازم در مناطق محروم ، تسریع در واکسیناسیون دانش آموزان و معلمان و خانواده ها می تواند اولین قدم های اصلاح این آمار باشد . امید که شاهد آمار بهتری برای سال اینده باشیم .
نظر دهید