18:48|پنجشنبه, آذر 01 ,1403
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1395 - 05:55
کد خبر: 3248

ایران به عنوان کشور نمونه طرح جهانی تیرالکترونیک انتخاب شد

ایران به عنوان کشور نمونه پروژه جهانی تیر الکترونیک از میان 70 کشور انتخاب شده است.

ایران به عنوان کشور نمونه طرح جهانی تیرالکترونیک انتخاب شد

به گزارش باریش ،  پروژه تیر الکترونیک اولین پروژه بین‌المللی محسوب می‌شود و سازمان جهانی گمرک در گزارشی که در جدیدترین شماره مجله رسمی این سازمان به چاپ رسیده به موفقیت‌آمیز بودن تست این پروژه در ایران پرداخته ‌است. 

 

در این گزارش آمده است: عملکرد سیستم جدید تیر الکترونیکی (e- TIR) برمبنای تبادل سریع اطلاعات دیجیتال میان شرکت حمل‌ونقل، مقامات گمرک، سازمان‌های تضمین‌کننده سیستم TIR و سازمان ملل است. 

 

در حال حاضر یک پروژه پایلوت میان ایران و ترکیه راه‌اندازی شده است که با استفاده از سیستم تیر الکترونیکی انتظار می‌رود در سال‌های آینده گسترش بیشتری یابد و زمینه کاهش هزینه‌های ترانزیت بین‌المللی و افزایش امنیت را فراهم کند. 

 

کلمه تیر (TIR) مخفف حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی است و در حال حاضر سیستم TIR تنها سیستم ترانزیت جهانی است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به طریقه مهر و موم شده به گمرک مقصد با کنترل‌های هماهنگ و فرایند ‌های مشترک با تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود.

 

این کار موجب تسهیل تجارت و حمل‌ونقل می شود و از بروز مشکل در جمع‌آوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری می‌کند.

 

این سیستم براساس کنوانسیون تیر سازمان ملل که نخستین بار در دهه 1950 معرفی و طراحی شد و پس از آن با پشتیبانی طرف‌های قرارداد تحت کمیسیون اقتصادی اروپای سازمان ملل متحد (UNECE) ادامه یافت. 

 

از آن زمان به دستور سازمان ملل، اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (IRU) مدیریت زنجیره تضمین بین‌المللی، تهیه و توزیع کارنه‌تیر و استفاده از فناوری اطلاعات و پردازش اداری و تضمین همکاری موفق بخش دولتی و خصوصی را به‌عهده دارد. هم‌اکنون 69 کشور در چهار قاره جهان عضو کنوانسیون تیر هستند و کشورهای زیادی در آفریقا، آسیا، خاورمیانه و آمریکا برای پیوستن به این کنوانسیون در آینده نزدیک علاقه‌مندی خود را اعلام کرده‌اند.

 

سال‌های بسیاری بود که دفترچه‌های چند برگی و رنگی کارنه، سمبل سیستم تیر به‌شمار می‌رفت. کارنه‌تیر نه تنها یک سند استاندارد ترانزیت گمرکی به‌شمار می‌آید، بلکه دلیلی ملموس برای تضمین بین‌المللی پرداخت حقوق و عوارض کالاهایی است که تحت سیستم TIR جابه‌جا می‌شود.

 

اما با گذشت زمان و تغییر یافتن فناوری‌ها، برای ارائه سرویس بهتر به شرکت‌های حمل‌ونقل و ادارات گمرک، سیستم تیر نیز باید برای رقابتی شدن و کارآمدتر شدن دچار تغییر می‌شد. 

 

از این‌رو اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (IRU) و کمیسیون اقتصادی اروپای سازمان ملل (UNECE) بر آن شدند تا رویه TIR را با امضاء موافقت‌نامه‌ای در مارس 2015، کاملاً مکانیزه‌کننده و بدین ترتیب راه برای اجرای پروژه پایلوت تیر الکترونیکی میان ایران و ترکیه هموار شد. 

 

این پروژه پایلوت به‌طور رسمی از اکتبر 2015 با راهبری مقامات گمرکات ایران و ترکیه به‌عنوان دو داوطلب پیشتاز و انجمن‌های تضمین TIR دو کشور به نام اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA) و اتحادیه اتاق‌ها و تبادل کالاهای ترکیه (TOBB) و با همکاری اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای (IRU) و کمیسیون اقتصادی اروپای سازمان ملل (UNECE) شروع به‌کار کرد. 

 

در ماه نوامبر و دسامبر 2015، پس از آنکه سیستم‌های فناوری اطلاعات (IT) تمامی ذی‌نفعان مورد آزمایش قرار گرفت. حمل‌ونقل تیر الکترونیکی به‌طور موفق میان شهر تهران در ایران و ازمیر در ترکیه انجام شد.

 

این حمل‌ونقل پایلوت با عبور از پست‌های مرز بازرگان و گوربلاغ (مرز ایران و ترکیه) با تبادل اطلاعات دیجیتالی که کاملاً جایگزین رویه‌های کاغذی شده است انجام گرفت. فاز دوم این پروژه پایلوت که ادارات گمرک و شرکت‌های حمل‌ونقل بیشتری را درگیر خواهد کرد، در فوریه 2016 راه‌اندازی خواهد شد.

 

در این مرحله، عملیات بیشتری ازجمله پرداخت الکترونیکی برای خرید تضمین الکترونیکی و همچنین استفاده از امضای الکترونیکی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. همچنین ، تمامی طرف‌های درگیر در پروژه پایلوت E-tir برای تبادل اطلاعات از سیستم‌های امن و وب‌محور و اختصاصی برخوردار هستند. 

 

انجمن‌های محلی با استفاده از پرتال TIR Association، گارانتی‌های الکترونیک را برای عاملان حمل‌ونقل صادر می‌کنند و در حالی که عاملان حمل‌ونقل می‌توانند با استفاده از پرتال TIR Holder یک تضمین الکترونیکی را سفارش داده و پیش‌اظهارنامه را به ادارات گمرک ارائه دهند. 

 

اطلاعات TIR از طریق سیستم گمرک به IRU و سریعاً به سیستم تیر الکترونیکی بین‌المللی که UNECE میزبان آن است مخابره می‌شود. 

 

هم IRU و هم UNECE سرویس‌های امن و وب‌محور به ادارات گمرک برای تأیید اعتبار ضمانت‌های الکترونیکی دریافت شده ارائه می‌دهند و همچنین از این طریق می‌توانند تمامی اطلاعات و داده های مرتبط به حمل‌ونقل را که با یک تضمین الکترونیکی پوشش داده می‌شود نیز به‌دست آورند. 

 

تیر الکترونیکی یا e-TIR در مطابقت کامل با اصول استانداردهای چارچوب امن (SAFE) سازمان جهانی گمرک برای ایمن‌سازی و تسهیل تجارت جهانی و براساس دیتامدل سازمان جهانی گمرک خصوصاً برمبنای دیتای تیر است که در دیتامدل به‌عنوان بستر اطلاعاتی مشتق شده به آن اشاره شده است. 

 

در سیستم الکترونیکی تمامی طرف‌های درگیر می‌توانند در هر زمان به تمامی اطلاعات مرتبط دسترسی داشته باشند و اطلاعات محموله را پیش از رسیدن مشاهده کنند که این امر با استفاده از مدیریت خطر و نکات ایمنی اضافه کاملاً برای تمامی طرفین سودمند خواهد بود و ضمن کاهش خطر تقلب، رویه‌های گمرکی تسریع می‌شود و هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد. 

 

تمامی طرف‌های درگیر برای اجرای پروژه پایلوت تعهد و اشتیاق بسیاری از خود نشان دادند و در انتظار ارائه نتایج به کمیته اداری تیر متشکل از تمامی طرف‌های قرارداد TIR هستند تا دستور کار تیر الکترونیکی روندی رو به جلو داشته باشد. 

 

به موازات تلاش‌های کنونی برای توجه تیر الکترونیکی که یا به کنوانسیون موجود تیر اضافه خواهد شد یا به‌صورت یک پروتکل به کنوانسیون الحاق می‌شود، پروژه پایلوت میان ایران و ترکیه یک گام مهم برای توسعه جهانی سیستم کاملاً مکانیزه تیر الکترونیکی به‌شمار می‌آید.

 

 

خبرگزاری صدا و سیما 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید