04:19|جمعه, آذر 02 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1395 - 02:45
کد خبر: 3587

ایجاد جاده ابریشم جدید!

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: با ایجاد زیرساخت‌های بندری و ریلی، راه اندازی کریدورهای ترانزیتی و فعال کردن کریدور اکتائو - ارومچی - انزلی، جاده ابریشم جدید را احیا می‌کنیم.

ایجاد جاده ابریشم جدید!

به گزارش باریش، رضا مسرور در آیین آغاز ساخت چهار پست اسکله جدید در بندر کاسپین، اظهار کرد: اگر به منطقه آزاد انزلی توجه شود، می‌تواند به کانون داد و ستد منطقه کشورهای همسود (CIS) تبدیل شود.

وی با تاکید بر این که توسعه مبادلات تجاری باعث افزایش درآمد ارزی می‌شود، افزود: اگر بخواهیم مبادلات تجاری را از 12 صدم درصد به سه درصد برسانیم، رقمی برابر با 23 میلیارد دلار افزایش مبادلات تجاری خواهیم داشت.

مسرور با اشاره به تلاش کشورهای حاشیه دریای خزر برای توسعه زیرساخت‌های تجاری تصریح کرد: بنادر روسیه مثل آستراخان، اکتائو ماخاچ کالا در حال توسعه هستند و بندر ترکمن باشی با مشارکت ترکیه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد دلار در حال ساخت است. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: موانع تعرفه‌ای اصلی‌ترین موانع مبادلات تجاری ماست و مشکلات زیرساخت ریلی که هنوز وصل نشده و در کنار آن، مشکلات بنادر جای کار بسیاری دارد. 

وی خاطرنشان کرد: طراحی بندر کاسپین به‌عنوان نسل سوم و چهارم بنادر جهان برای صادرات به روسیه و قزاقستان و کشورهای حاشیه دریای خزر با ظرفیت 15 میلیون تن است.

به گفته مسرور، این مجتمع بندری در صورت تکمیل 22 پست اسکله شامل دو پست اسکله نفتی، سه پست اسکله بخش خصوصی و بقیه نیز غله و کانتینر خواهد داشت.

وی با بیان این که بندر کاسپین با داشتن پس کرانه وسیع، دسترسی آسان به جاده و ریل می‌تواند پاسخگوی کشتی‌های 50 هزار تنی باشد، گفت: مجموع سرمایه گذاری برای بندر کاسپین تاکنون 9 هزار و 620 میلیارد ریال است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی متذکر شد: بندر کاسپین در کنار بندرانزلی، ضعف منطقه را برطرف خواهد کرد.

وی با بیان این که کار کردن در خزر بسیار سخت است، ادامه داد: تعداد روزهای توفانی دریا زیاد است و تأمین منابع مالی فقط از طریق سازمان منطقه آزاد بدون کمک دولت بوده است.

مسرور خاطرنشان کرد: همین بندر قابل پهلوگیری است و دو پست دیگر آن تا پایان امسال کامل می‌شود اما بهره برداری از آن را به سال آینده موکول کرده‌ایم.

وی افزود: اتصال ریل به این بندر، جزو پروژه‌هایی است که از لحاظ زیست محیطی مشکلی ندارد و با 14 کیلومتر ریل گذاری، می‌توان از ایستگاه پیربازار به این منطقه متصل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: اتصال شبکه ریلی به بندر کاسپین، جزو مصوبات سفر رئیس جمهوری بوده که امیدواریم اجرایی شود.

وی با اشاره به در دست ساخت بودن پنج مرکز تجاری گفت: هم اکنون پنج هزار و 490 نفر در منطقه اشتغالزایی شده است.

مسرور به ساخت طرح تفریحات دریایی در منطقه اشاره و تصریح کرد: در یک سال آینده، ساحل ما تغییر ویژه‌ای خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به این که با اصلاح محدوده مصوب منطقه آزاد توسط هیات وزیران، این محدوده از سه هزار و 200 هکتار به 9 هزار و 400 هکتار رسیده، گفت: با توجه به استقبال سرمایه گذاران همچنان با مشکل تأمین زمین مواجه هستیم.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند. 

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است. 

مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و مؤسسات مالی - بیمه‌ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت‌های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

 

میزان/

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید