نام ارومیه از فهرست شهرهای بیقطار خط میخورد
رساندن راه آهن به استانهایی که در طول سالهای گذشته از نعمت داشتن خطوط ریلی محروم بوده اند یکی از اصلی ترین سرفصلهای تعریف شده در وزارت راه و شهرسازی در طول سالهای گذشته بوده است. اولویتی که حالا و با رسیدن به ماههای پایانی دولت یازدهم رفته رفته به نهایی شدن نزدیک میشود.
به گزارش باریش نیوز، گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی، همدان و کرمانشاه استانهایی بودند که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در طول ماههای گذشته اعلام کرده رساندن ریل به آنها را به عنوان اولویتی جدی پیگیری خواهد کرد و در صورت رسیدن منابع مالی لازم میتوان انتظار داشت در سالهای آینده بخش قابل توجهی از طرحهای تعریف شده برای آنها به نتیجه برسد.
در کنار راه آهن همدان که گامهای نهایی را پشت سر میگذارد و راه آهن رشت که بناست به زودی افتتاح شود حالا زمان آن رسیده تا وزیر راه و شهرسازی برای راه آهن ارومیه خبرهایی خوش داشته باشد.
این مسیر ریلی که آذربایجان غربی را بصورت ریلی به استانهای آذربایجان شرقی، زنجان ، قزوین و بالاخره به تهران متصل میکند در روزهای آینده ریلهای جدیدی دریافت خواهد کرد و گامهای نهایی را برای بهره برداری با سرعت بیشتری طی میکند.
وزیر راه در این باره گفته اقدامی که ما پس از سفر رئیسجمهور به این استان انجام دادهایم تلاش برای تأمین بخش عمدهای از ریل مورد نیاز این خط ریلی تا شهرستان ارومیه بود که خوشبختانه خرید ریل آن صورت گرفته و امید داریم به تدریج از نیمههای شهریور این ریل وارد منطقه شده و ما بتوانیم اقدامات لازم برای ریلگذاری را ادامه دهیم.
با رسیدن به این ریلها، کار ساخت مسیر نقده تا ارومیه پیگیری خواهد شد. موضوعی که بر اساس صحبتهای معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی می تواند تا پایان دولت یازدهم اجرایی شود. کهوریان اعلام کرده تکمیل طرحهای بالای 80 درصد در دستور کار دولت است و با توجه به حجم پیشرفت 85 درصدی این پروژه امیدواریم با اختصاص اعتبار مورد نیاز تا سال آینده شاهد بهرهبرداری از این شبکه حمل ونقل ریلی در آذربایجان غربی باشیم.
البته محور نقده به ارومیه تنها بخشی از این مسیر پر ایستگاه را شامل میشود و مبنای اصلی این طرح از شهر مراغه آغاز میشود.بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ساخت، مسیر مراغه – ارومیه از ایستگاه مراغه محور راهآهن تهران – تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده و سپس به ارومیه میرسد. طول محور 180 کیلومتر خواهد بود و در طول مسیر 7 ایستگاه پبیشبینی شده است و خطوط ریلی از ملکان، میاندوآب، قزل قلعه، مهاباد، نقده، شیرین بلاغ و رشکان عبور کرده و به ارومیه میرسد.
با رسیدن راه آهن به آذربایجان غربی، از بین استانهای شمال غربی ایران، تنها اردبیل باقی خواهد ماند که این استان نیز در جریان کریدور جنوب به شمال ریلی ایران و مسیر رشت به آستارا در صف بهره برداران از ریل قرار خواهد گرفت.
منبع:ایسنا
نظر دهید