تعلیم بدون تربیت در آموزش و پرورش/ هیچ گونه عملکرد مناسبی در قبال تربیت فرزندان انجام نمیگیرد
تربیت فرزندان باید عقلانی، عرفی و مذهبی باشد ولی این امر به آموزش و پرورش ارتباط دارد که در ایران به این موضوعات توجه نمیشود.
محمدرضا زکیانی روانشناس و رفتارشناس سازمانی در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در رابطه با وضعیت کنونی جامعه گفت: همه عوامل بیشتر وابسته به آموزش و پرورش میباشد اما در مراکز ما آموزش صحیح انجام نمیشود، بهترین زمان تاثیرگذار در تمام دوران زندگی مرحله آمادگی، ابتدایی و حتی قبل از آن است؛ در کشورهای جهان سوم کلمه آموزش و پرورش مغقول مانده و تنها به کلمه اول یعنی آموزش توجه میشود و این مشکل بزرگی است که به تعلیم توجه کنیم و مهم تر از آن تربیت را به حال خود رها کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: ما برای انجام هرکاری به دو عامل مهم نیاز و علاقه وابسته هستیم که درجامعه ما افراد بسیار کمی به علایق خود ارزش میدهند و بقیه مردم فقط برطرف کننده نیازها هستند که این دسته از مردم بیشتر اوقات حتی نمی توانند نیازهای خود را برطرف کنند و اگر برطرف کردن این نیازها با علایق افراد صورت گیرد زندگی فرد بسوی خوبی تحقق پیدا می کند.
روانشناس و رفتارشناس سازمانی در رابطه با تربیت فرزندان ابراز داشت: خانواده ها و جامعه فقط با اسم تربیت آشنا هستند و هیچ گونه عملکرد مناسب در قبال آن انجام نمی دهند و معتقدند که فرزندانشان باید در مشاغل و جایگاه های بسیار بالایی باشند اما لازمه آن تربیت عقلانی، عرفی و مذهبی است ولی این امر به آموزش و پرورش ارتباط دارد که در ایران به این موضوعات توجه نمیشود.
زکیانی در رابطه با جایگاه روانشناسی در جامعه خاطرنشان کرد: در جامعه ایرانی وقتی اسم روانشناس شنیده میشود بلافاصله فکر مردم به کلمه نامناسب دیوانه رجوع میکند که این امر نشان از ضعف فرهنگ در جامعه میباشد؛ درحال حاضر در جامعه ما افراد تا زمان بروز مشکل از لحاظ روحی به روانشناس مراجه نمی کنند و این مورد قابل ذکر که روانشناس مختص برای هر رشته وجود ندارد یعنی در ایران فقط بر روی روانشناسی بالینی کار شده و بقیه روانشناسهای موجود هم بسیار ضعیف میباشند، زیرساخت مدارس مدرن در کشورهای خارجی به گونه ای است که باید از دوره ابتدایی تا دورههای عالی حتما یک روانشناس بالینی یا صنعتی برای تشخیص شخصیت، هویت اخلاقی و از همه مهمتر استعدادیابی در همه مدارس باشد که اگر در کشور ما هم به این مورد رسیدگیهای لازم شود پیشرفت بسیاری زیادی در هر موضوعی خواهیم داشت.
وی در ادامه متذکر شد: تقریبا 80 درصد فعالیتهای اجتماعی جامعه ما در ادارهها و شرکتهای خصوصی است اما در هیچ کدام از شرکت های نیمه دولتی و مدارس ها روانشناس مناسبی وجود ندارد و باید مدیران آموزش و پرورش در این رابطه اقدم و حرکت قابل توجهی انجام دهند، در کشورهای خارجی از دوران ابتدایی روانشناسی برای راهنمایی کودکان وجود دارد، بخش مهم روانشناسی صنعتی، رفتارشناسی میباشد که وظیفه مهم این روانشناسی تشخیص استعداد و روحیات افراد در تمامی زمینهها است.
روانشناس و رفتارشناس سازمانی درمورد تاثیر محیط کار بر روی بازدهی کاری کارمندان توضیح داد: روحیهی یک کارمند در تعامل با مدیرعامل، همکاران و کارفرما و حتی چیدمان و رنگآمیزی محیط کار در کیفیت کار و بازدهی عملکرد او بسیار تاثیرگذار است ولی پارامتر های بازدهی کار فقط در رنگ خلاصه نمیشود چون بیش از 30 پارامتر به این پروتوکل مربوط میشود که تنها 30 پارامتر برای روش لباس پوشیدن همه این عوامل به پروتوکال بر میگردد متاسفانه در اکثر سازمان های ما پروتوکلهای صحیح تنظیم نشده است؛ یک مدیر موفق حتما پروتوکل خاصی برای خود دارد که بندهای روانشناسی را دارا است ولی در کشور ما معمولا تنها اقتصادی فکر میکنیم و به این دلیل نمیتوانیم تمام کارها و فعالیت های بزرگ را به آخر برسانیم به همین دلیل با مشکلاتی فراوانی روبه رو میشویم که با روحیه افراد ارتباط دارد.
نظر دهید